של רוברט י.  |  This is Kafa Style  |  כביש מספר ארבע  |  עשרת הגדולים  |  100 שירי אהבה  |  תרגומים  |  הורוסקופ שבועי  |  

התחברות לחברים


דף הבית >> עשרת הגדולים >> קולנוע >> 10 הבמאים של שנות ה-50
 
 
01 ג'וסף ל. מנקייביץ'
הכל אודות חווה  
 

סרט קלאסי ומענג, העוסק בתעשיית הבידור עצמה, עם בטי דייויס באחד מתפקידיה הגדולים. מעריצה צעירה מתגלגלת אל סף דלתה של שחקנית מזדקנת, ולאט אך ביסודיות חותרת לקחת את מקומה ולרשת את חייה, כולל התהילה. ג’וזף ל. מנקייביץ’ משרטט פורטרט אכזרי ומצחיק של עולם התיאטרון, באחד הסרטים המצוטטים ביותר בתולדות הקולנוע.
יוליוס קיסר
 
ג'ון גילגוד ומרלון ברנדו בהופעות מרשימות בטרגדיה השייקספירית על תוצאות רציחתו של השליט הרומאי, יוליוס קיסר. אחד העיבודים הטובים ביותר למדיום הקולנועי, שנעשו אי פעם למחזה שייקספירי. ברנדו מגלם את דמותו של מרקוס שמצליח לשכנע את תושבי רומא בקלקלתם של רוצחי קיסר, אוסף מאחוריו צבא ויוצא לנקום את מות פטרונו.
לפתע, בקיץ שעבר

סרטו של ג'וזף מנקייביץ על-פי מחזהו הנודע של טנסי וויליאמס חושף סודות מן העבר בקרב משפחה דרומית אחת בניו-אורלינס של שנות ה-30. הכל מתחיל כשאחייניתה של אלמנה עשירה מתאשפזת בבית חולים פסיכיאטרי. קת'רין הפבורן, ליז טיילור ומונטגומרי קליפט בתפקידים הראשיים נותנים הופעות בלתי נשכחות.
משנת 1946 החל גם לביים סרטים. סרטו החשוב הראשון כבמאי היה "מכתב לשלוש נשים", עם קירק דאגלס, עליו זכה בשני פרסי אוסקר: בימוי ותסריט מעובד. בהמשך ביים סרט אפל בשם "אין מוצא", בו כיכב סידני פואטייה בהופעה קולנועית ראשונה, את סרטו הידוע מכל, "הכל אודות חווה", אשר כתב לו גם את התסריט. היה זה הסרט היחידי עד ל"טיטניק" שקיבל 14 מועמדויות לפרס האוסקר, ביניהן חמש מועמדויות לקטגוריית המשחק. הסרט, בכיכובה של בטי דיוויס, זכה בשישה פרסי אוסקר, ביניהם שניים למנקייביץ' עצמו: בימוי ותסריט. לאחר מכן ביים את סרט הריגול "חמש אצבעות", בכיכובו של קרי גרנט, את הדרמה ההיסטורית "יוליוס קיסר" על פי המחזה של ויליאם שייקספיר, בו גילם מרלון ברנדו את מרקוס אנטוניוס וקיבל מועמדות שלישית רצופה לפרס האוסקר. כמו כן ביים סרט מוזיקלי בשם "בחורים ובובות", שקיבל פרס גלובוס הזהב לסרט הקומי\מוזיקלי ואת הדרמה המלחמתית "האמריקני השקט", על פי ספרו של גרהם גרין. הוא המשיל לעבד לקולנוע יצירות קלאסיות כ"לפתע, קיץ אחרון", על פי המחזה של טנסי ויליאמס והאפוס ההיסטורי "קלאופטרה".

ויקיפדיה
 
02 דיוויד לין
הגשר על הנהר קוואי  
 

אפופיאה של דויד לין, על אלה שנפלו בשבי היפני במלחמת העולם השנייה, באחד מסרטי המלחמה המפורסמים ביותר, שהיה בין הראשונים שהצביעו על הבזבוז, הטרגיות והטפשות שבמלחמה. זהו סרט ראווה אינטליגנטי ולין הצליח למזג בו עדינות סובייקטיבית עם סצינת המונים וקרבות. אוסקר לסרט הטוב 1957.
סאמרטיים
 
סרטו של אחד מענקי הקולנוע, דיויד לין (לורנס איש ערב, דוקטור ז’יוואגו), עוקב אחר מסעה של רווקה מזדקנת ( קאתרין הפבורן - סיפור פילדלפיה), הנוסעת לחפש אהבה בונציה ומוצאת אותה בדמותו של איטלקי גזעי וחטוב.
בחירתו של הובסון

צ'ארלס לוטון המצוין (ספרטקוס) מגלם את דמותו של הנרי הובסון, בעל מפעל מגפיים במנצ'סטר של התקופה הויקטוריאנית. הסרט מתאר את התנערותה של בתו הבכורה של הובסון, מגי, משליטתו הטיראנית של אביה, בה ובשתי אחיותיה הצעירות. כאקט של מרד, היא מחזרת אחר הסנדלר הראשי של אביה, בניסיון לשכנע אותו להינשא לה.
דייוויד לין נולד בשטחה המוניציפלי של העיר לונדון, להורים שהשתייכו לאגודת הידידים. לתעשיית הקולנוע נכנס לין מהתחתית. החל מעבודה זוטרה כעוזר במה ומשם המשיך כעורך סרטוני החדשות, עד אשר הגיע לעריכת סרטי קולנוע (1930). הוא ערך 25 סרטים בטרם ביים את סרטו הראשון, "שבו אנו משרתים", ביחד עם נואל קווארד. היה זה סרט מלחמתי על מלחמת העולם השנייה שקיבל מועמדות לפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר. שנתיים אחר כך ביים סאגה קולנועית בשם "הגזע המאושר" שהתבססה על מחזה של נואל קווארד, וכמו סרטו הראשון, גם סרט זה עסק במלחמת העולם השנייה. בהמשך ביים עוד שני סרטים על פי מחזות של נואל קווארד, וכמו כן שני סרטים על פי ספריו של צ'ארלס דיקנס, "תקוות גדולות" ו"אוליבר טוויסט", אשר זכו להצלחה רבה. על סרטו הרביעי "היכרות חטופה" ("Brief Encounter") משנת 1945, קיבל מועמדות ראשונה, מתוך שבע, לפרס האוסקר על בימוי.

ויקיפדיה
 
03 ויליאם ויילר
בן חור  
 

סרט ראווה של ויליאם ויילר, זהו עיבוד הוליוודי שלישי לרומן זה, המספר על נסיך יהודי, הנלקח לשבי הרומי ולבסוף מתנצר, בהשפעת צליבתו של ישו. אוסקר לויילר על הבימוי, להסטון וגריפית על המשחק, ולסרט עצמו - 1959. סיפור של הרפתקאות, נדודים, סכנות, השפלות ונצחונות, שעלילתו מתרחשת בתחום הדפוסים ההוליוודיים המוסכמים.
חופשה ברומא
 
גרגורי פק ואודרי הפבורן מככבים בקומדיה רומנטית על נסיכה שנמאס לה מנסיכותה והיא בורחת אל רחובות רומא, שם היא פוגשת עיתונאי שמבין מייד שבידיו נפל הסקופ הגדול של חייו. אבל מה שמתחיל כקשר ציני – פק הרוצה את הסקופ שלו והפבורן הנאווה לא יודעת שנפלה למלכודת – הופך לסיפור אהבה מקסים, כשהם רוכבים יחד על טוסטוס ברחבי רומא.
סיפורו של בלש

יום בחייו של הבלש המשטרתי ג'יימס מק'לוד, איש חוק שנוהג בחומרה רבה עם מפירי החוק. בין הדמויות האקסצנטריות המאכלסות את התחנה, נע הסרט לכיוון קונפליקט אחד הרסני בין הבלש לאשתו. וויליאם וויילר ביים על פי מחזה מצליח מברודוויי, עם קירק דוגלס, אלינור פארקר ולי גראנט שזכתה בפרס המשחק בקאן.
בשנות החמישים והשישים התנסה ויילר בכמה ז'אנרים קולנועיים, והצליח להצטיין בכל אחד ואחד מהם. בין השאר ביים קומדיה רומנטית שגילתה לאמריקנים את אודרי הפבורן ("חופשה ברומא"), דרמה מלחמתית רחבת היקף על מלחמת האזרחים האמריקנית ("שכנוע ידידותי"), מערבון בכיכובו של גרגורי פק ("האדמה הגדולה"), מותחן מסמר שיער עם המפרי בוגרט, המגלם פסיכופט המרזיק בבני ערובה ("שעות גורליות"), דרמה נוקבת על הגזענות בדרום ארצות הברית ("בלהט הכוח - שחרורו של ל' ב' ג'ונס") וסרט מוזיקלי שזיכה את ברברה סטרייסנד בפרס האוסקר ("מצחיקונת"). אולם, סרטו הידוע מכל, הוא "בן-חור" (1959). היה זה הסרט הראשון שזכה ב- 11 פרסי אוסקר ובמשך שלושה וחצי עשורים גם היחיד. עשרה חודשים ארכו צילומי הסרט ובהם מימש ויילר את כל כשרונו והחופש האומנותי שניתן לו. ויילר, שנודע כבמאי שתלטן ותובעני, הצליח ליצור את אחד הסרטים המפורסמים והמצליחים בתולדות הקולנוע הקלאסי, וסצנת מירוץ המרכבות בסרט היא מלאכת מחשבת של הבמאי.

ויקיפדיה
 
04 ריצ'ארד ברוקס
חתולה על גג פח לוהט  
 

הצמד הלוהט של הוליווד בסוף שנות החמישים, הנסיכה אליזבת טיילור ויורש העצר פול ניומן, מככבים במלודרמה הדרומית המפורסמת של טנסי וויליאמס. בריק ומגי נשואים באושר מדומה. תאונה שגורמת לשיתוקו הזמני של הבעל מוציאה את השלדים מהארון, כשמגי החשקנית מנסה לדובב את בעלה לאהוב אותה באמת, אך ללא הועיל.
זרע הפורענות
 
קשייו של מורה בבית ספר מקצועי בניו יורק, הנתקל בבעיות של פשע ואלימות בין תלמידיו. בין השחקנים המגלמים את התלמידים גם סידני פואטייה באחד מתפקידיו הראשונים והבמאי פול מזורסקי. בין השירים: רוק מסביב לשעון, מפי ביל היילי. סרטו של ריצ'רד ברוקסמהווה מחקר ריאליסטי על בעיות מערכת החינוך האמריקאי.
פריז בפעם האחרונה

אליזבת' טיילור מגלמת את דמותה של הלן, בחורה פוחזת שחיה עם אביה ואחותה בפריז שלאחר מלחמת העולם השנייה. לחייהם נכנס סופר מתחיל בשם צ'רלי, שבסופו של דבר נושא את הלן לאישה. למרות התעשרותו של הזוג משדה נפט טקסני, צ'רלי מפתח מירמור מתקדם עקב אי יכולתו להפיק ספר אחד ראוי.
ריצ'ארד ברוקס, במאי, תסריטאי ומפיק מועמד וזוכה בפרסי אוסקר רבים, תאריך לידה: 18/05/1912, נפטר בתאריך: 11/03/1992. ביים את הסרטים: איש בעל העדשה הקטלנית (1982), דרמה, מתח, קומדיה. בשן חורקת (1975) הרפתקאות, מערבון, פעולה. בדם קר (1967) דרמה, היסטוריה, פשע. המקצוענים (1966) מערבון, פעולה. ציפור הנעורים המתוקה (1962) דרמה. אלמר גנטרי (1960) דרמה. חתולה על גג פח לוהט (1958) דרמה. אחים קרמזוב (1958) דרמה. זרע הפורענות (1955) דרמה.

ויקיפדיה
 
05 פרד זינמן
מעתה ועד עולם  
 

גרסתו של הבמאי פרד זינמן לרומן המפורסם של ג’יימס ג’ונס, על חיי הצבא האמריקני לפני מתקפת היפנים על פרל הארבור. הסרט הוא מתקפה עזה על הממסד הצבאי ומתאר עימות בין הפרט למסגרת, המנסה ללכוד אותו ולטשטש את אופיו. יש בו סצינות מיטה, שהיו נועזות בזמנו והתסריט שלו בנוי במסגרת של שלושה סיפורים מקבילים.
בצהרי היום
 
המערבון הפסיכולוג הרציני הראשון, על מאבק יחיד של שריף, מול קבוצת אקדוחנים ומול עיירה עוינת, באלגוריה על תקופת מקארתי. ההתקפה הזו על החברה האמריקאית מסתיימת בסצינה שבה קופר משליך את תג המארשל שלו לעפר. מלבד זאת, מהווה הסרט גם מערבון מרתק ומהנה.
סיפורה של נזירה

אודרי הפבורן מגלמת את דמותה של נזירה בלגית קתולית בשנות ה-30 וה-40, שמתקשה ללכת בתלם ושומרת על עצמאות מחשבתית. למרות התנגדותה של אם המנזר, היא עושה הכל כדי להגיע לקונגו הבלגית על מנת לשרת כאחות רחמנייה. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, היא חוזרת למולדתה, אך מתקשה לשמור על הניטרליות שנדרשת ממנה.
זינמן זכה בפרס האוסקר על בימוי "מעתה ועד עולם" (1953) ו"אדם לכל עת" (1967), וכן על הפקת "אדם לכל עת". שחקנים רבים ששיחקו בסרטיו של זינמן היו מועמדים לפרס האוסקר, וחלקם אף זכו בו בשל הופעתם תחת בימויו. סרטו הידוע ביותר של זינמן, הנחשב גם כיום לקלאסיקה קולנועית, הינו "בצהרי היום" (1953). זינמן ביים מערבון זה, על אף שהאולפן הטיל ספק ביכולתו של היהודי האוסטרי לטפל בז'אנר האמריקני הקלאסי. זינמן הרגיע את החששות בספרו כי הינו קורא נלהב של ספרי קרל מאי. התוצאה הינה מערבון קלאסי, המצולם בסגנון הדוק ומותח. עלילתו כולה מתרחשת "בזמן אמת" (הזמן שעובר על המסך זהה לזמן העובר באולם הקולנוע) בין השעה 10.30 לשעה 12.00, והשילוב בין סגנון הבימוי היעיל של זינמן, בין תסריטו המשובח של קארל פורמן הנוגע גם בבעיות פילוסופיות, מוסריות ופוליטיות, ובין משחקו של גרי קופר יצרו סרט המופיע ברוב הרשימות מסוג "מאה הסרטים הטובים ביותר". על אף שנחשב לבמאי הוליוודי "מן השורה" ולא חרג מן הנושאים או הסגנון המקובל על האולפנים הגדולים, חידש זינמן מספר חידושים. "צילום העגורן" המופיע בסרט בצהרי היום, בו נסוגה המצלמה לאחור ולמעלה, במהלך קרב האקדחים ברחובה הראשי של העיירה, הפך כמעט לקלישאה בסרטי מערבונים.

ויקיפדיה
 
06 בילי ויילדר
חמים וטעים  
 

שני מוזיקאים שבניגוד לטובתם צפו בחיסול חשבונות אכזרי של המאפיה, נאלצים להצטרף לחבורה של להקת בנות בלבד העושה את דרכה למיאמי. טוני קרטיס הוא הסקסופוניסטית ג’וזפין וג’ק למון הוא דפני, נגנית הקונטרבס. חייהם מסתבכים כאשר הם מתאהבים בשוגר קיין, זמרת הלהקה (מרילין מונרו).
שדרות סאנסט
 
סאטירה חריפה של בילי ויילדר על השחיתות ההוליוודית המשלבת אווירה אקספרסיוניסטית עם יסודות של טרגדיה יוונית וסיפור מתח מרתק ומודרני. הארסיות של התסריט מתחילה מהרגע הראשון של הסרט - העלילה מסופרת כפלשבק מפיו של אדם מת הנמצא צף בבריכה הוליוודית עם פניו מטה.
סברינה

קומדיה רומנטית, חכמה ומענגת, מהסוג שכמותן כבר לא עושים היום. המפרי בוגארט מגלם מולטי-מיליונר, המחזר אחרי אודרי הפבורן, בתו הענייה והיפה של נהגו הבריטי. אבל ליבה נתון לאחיו הפלייבוי המגונדר, ויליאם הולדן. שני האחים מתחרים על ליבה של העלמה הבריטית הענוגה. מי מהם יזכה בליבה?
בילי ויילדר הוא הבמאי ההוליוודי הקלאסי: אירופאי גולה, היוצר את אמריקה שלו כשילוב של אירופה ואמריקה, שייכות וניכור, הזדהות וציניות. בניגוד לאלילו לוביטש, היה ויילדר יוצר מגוון שטמן ידו כמעט בכל סוגה קולנועית: קומדיות ("חמים וטעים", "כותרת ראשית", "חטא על סף ביתך"), דרמות ("סוף השבוע האבוד", "עד התביעה"), קומדיות שחורות ("הדירה", "שדרות סאנסט"), דרמות מלחמה ("חמישה קברים לקהיר", "סטאלג 17"), פילם-נואר ("ביטוח כפול", "שדרות סנסט") וקומדיות רומנטיות ("סברינה", "אירמה לה דוס"). כמעט בכל אחד מהתחומים הותיר את חותמו ובחלקם אף היה לאחד ממעצביו הראשיים של הז'אנר. ויילדר הוא הציניקן המושלם. רבים מגיבוריו, גם כאשר הם "מהוגנים" למראית עין, הם אנשים הנראים מושחתים עד היסוד. אפשר למצוא אצלו בתפקיד הרומנטי הראשי בסרטים השונים פדופיל, נואף, נער שעשועים מזדקן, רוצח, ג'יגולו, מגוון סרסורים, נאצים ומיליונרים ציניים. אנשים נכרכים זה בזה כדי לנצל זה את זה, לרוב בלי כוונות טובות, כאשר הסיטואציה הקומית או הדרמטית נוצרת בעקבות מכשולים בדרך או כאשר הדמות ה"נגרסת" במטחנת הכוחות החזקים ממנה היא אדם תמים, טוב כוונות וסנטימנטלי, דמות שגילם ג'ק למון במספר סרטים אצל ויילדר. בקומדיות מתחייב סוף טוב, וויילדר מספק אותו ברצון, אך הוא אינו עושה מאמץ ניכר כדי לשכנע את הצופים כי הגיבורים אכן שבו בהם ממעשיהם הרעים קודם לכן.

ויקיפדיה
 
07 ג'ון יוסטון
מלכה אפריקאית  
 

נזירה אנגלית וספן קנדי מתחמקים מכוחות גרמניה על נהר אפריקאי עם פרוץ מלחה"ע הראשונה ומשני אנשים בעלי חינוך, רקע ואופי שונה הם הופכים לזוג מאוהב. הדגש בסרט מושם על השינוי באופיים של השניים ועל הטפשות שבמלחמה. מהטובים שבסרטיו של יוסטון. המפרי בוגרט זכה בפרס האוסקר לשחקן הטוב.
מולין רוז'
 
עיבוד חופשי לביוגרפיה של הצייר הצרפתי טולוז לוטרק. ג'ון יוסטון מקים לתחייה את פריס בימיו של לוטרק בעזרת שיחזור תקופתי ותלבושות. עיקר ההתרחשויות בנויות סביב מועדון הלילה הפריזאי המפורסם. הדמויות שאיכלסו את המועדון זה מצאו להן מקום של כבוד ביצירותיו של הצייר.
ג'ונגל האספלט

לאחר שהשתחרר מהכלא מתכנן "המוח" דוק ריידנשניידר את השוד המושלם. לצורך המשימה, בגיבוי כלכלי של עורך דין מושחת, הוא מקבץ חבורת ברנשים שמוצאים בשוד אפשרות לגאולה מחיי הביבים. השוד, למרבה ההפתעה, מתגלה כלא מושלם, והחבורה מתייצבת בפני הגורל הסוגר עליה.
ג'ון יוסטון (באנגלית: John Huston;‏ 5 באוגוסט 1906 - 28 באוגוסט 1987), במאי קולנוע אמריקאי. נולד בשם ג'ון מרסלוס יוסטון בנוואדה שבמיזורי לאביו, השחקן הקנדי וולטר יוסטון. יוסטון החל את הקריירה הקולנועית שלו כתסריטאי ויצר סרטים בעיקר ממחזות וספרים ידועים. הוא שיחק במספר סרטים, המפורסמים שבהם: הקרדינל של אוטו פרמינגר, שזיכה אותו בפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה, וצ'יינהטאון של רומן פולנסקי. ב1941 יוסטון היה מועמד לאוסקר לכתיבת תסריט מעובד עבור הסרט "הנץ ממלטה". הוא זכה בו לבסוף בשנת 1948 עבור "האוצר מסיירה מדרה". בנוסף לעיסוקו כקולנוען עסק גם בציור ובשנת 1982 צייר את התווית של שאטו מוטון רוטשילד, יקב שעם בעליו פאולינה דה רוטשילד הוא ניהל רומן בשנות ה-40 של המאה העשרים.

ויקיפדיה
 
08 ג'ורג' סטיבנס
מקום בשמש  
 

עלילה המגוללת את סיפורו של ג'ורג' איסטמן, צעיר שמתחיל לעבוד לגמרי מלמטה אצל משפחה עשירה, במטרה לטפס את כל הדרך למעלה. בינתיים הוא יוצא עם אליס, נערה פשוטה וחביבה. אלא שכאשר הוא מוצג בפני החברה הגבוהה הוא פוגש את אנג'לה העשירה, ושוכח מייד את אליס.
יומנה של אנה פרנק
 
הגרסה הקולנועית הראשונה שנעשתה ליומן המפורסם, שהייתה מועמדת לשמונה פרסי אוסקר. ג'וג' סטיבנס (ענק, שיין) מביים את מילי פרקינס (הנוער לשלטון) בתפקיד אנה פראנק, שעלילותיה מעליית הגג באמסטרדם ריגשו וימשיכו לרגש לנצח. שלי ווינטרס (לוליטה) זכתה באוסקר על משחקה בסרט.
ענק

החוואי הטקסאני ביק בנדיקט מגיע למרילנד כדי לרכוש סוס שזכה בפרס. בינתיים הוא גם מתאהב בביתו של הבעלים, לסלי, נושא אותה במהירות ושב איתה לחוותו. היריבות בין משפחתם לבין הבוקר שהופך לאיל נפט, ג'ט רינק מובא באפוס הנפרס על פני שני דורות. עשר מועמדויות לאוסקר ופסלון אחד לבמאי ג'ורג' סטיבנס.
בעקבות מלחמת העולם השנייה סרטיו נהיו דרמטים יותר ושיקפו נושאים שהיו קרובים לליבו. בשנת 1945, סיום המלחמה, ביים סטיבנס שלושה סרטי תעודה על מחנה ריכוז בדכאו ועל משפטי נירנברג. אחר כך ביים את סרטיו הידועים ביותר: "מקום תחת השמש", בו כיכבו אליזבת טיילור ומונטגומרי קליפט, דרמה רומנטית שזכתה ב-6 פרסי אוסקר, ובהן על הבימוי; המערבון הקלאסי "שיין", הנחשב לאחד הטובים והחשובים שבז'אנר; ו"ענק", סרט שגרף 10 מועמדויות לאוסקר, אולם זכה בקטגורייה אחת בלבד - הבימוי. זו היא סאגה משפחתית על משפחת חוואים בטקסס, בו בולט ביותר סגנונו החזותי העשיר, כמו גם הקצב האיטי, שאפיין את מרבית סרטיו המאוחרים. היה זה גם סרטו האחרון בו כיכב ג'יימס דין. שלוש שנים אחר כך (1959) ביים את "יומנה של אנה פרנק", שהיה לעיבוד קולנועי ראשון ליומן של אנה פרנק. סרט מרשים זה זכה ב-3 פרסי אוסקר, ובהם פרס אוסקר לשחקנית המשנה, שלי וינטרס.

ויקיפדיה
 
09 וינסנט מינלי
אמריקאי בפאריס  
 

העלילה עוסקת בחייל אמריקאי משוחרר שהשתקע בפריס במטרה להפוך לצייר. על רקע זה הוא פוגש בחורה עם כסף שמוכנה לעזור לו אבל הוא בוחר להתאהב דווקא בצרפתייה שלא רק שלא שמה עליו בתחילה, אלא שיש לה כבר בן זוג. השאיפה האמנותית מול זו הרומנטית – לא ממש מתחברים אבל הכריזמה של ג'ין קלי מצליחה לדלג בקלילות על זה.
אחדים באו במרוצה
 
פרנק סינטרה מגיע חזרה לעיירת הולדתו, כמעט במקרה, לאחר שהשתכר כלוט בשיקאגו ועלה "בטעות" על האוטובוס שמוביל לשם. מפגשו המחודש עם דמויות מהעיירה הוא המניע לעלילה כולה. שם הסרט הוא ציטוט הלקוח מתוך סנט מרק והקונטקסט שלו הוא שרבים הגיעו בריצה על מנת לברר מה היא משמעות החיים...
ג'יג'י

סיפורה של קולט, הפריזאית הקטנה הזוכה להשכלה מיוחדת, כדי להפוך לפילגש צמרת, אך זוכה לבסוף באהבה אמיתית. הסרט בוים ע"י אחד מגדולי הבמאים האמריקאים, וינסנט מינלי שנעזר בצוות שחקנים מצוין. עיצוב התלבושות והתפאורה נעשה בידי ססיל ביטון ("גבירתי הנאוה"). הסרט זכה בתשעה פרסי אוסקר.
הוא ביים מעל ל-30 סרטים, רובם סרטים מוזיקליים, ובניהם: "אמריקאי בפאריס", זוכה שישה פרסי אוסקר, "בריגדון", שניהם בכיכובו של ג'ין קלי, "קיסמט", על פי המחזה זוכה פרס טוני" ו"ג'יג'י" (Gigi), עליו קיבל מינלי את פרס האוסקר על הבימוי. עוד ביים מינלי את אליזבת טיילור שלוש פעמים: ב"אבי הכלה" והמשכו "הרווח הקטן של אבא" ובדרמה הרומנטית "אהבה למבוגרים בלבד", בו כיכבה לצד בעלה ריצ'רד ברטון. בין כוכביו האחרים שהופיעו בסרטיו של מינלי נמנים: פרד אסטר ב"שגעונות זיגפלד" ו"קרון הלהקה", קתרין הפבורן בסרט המתח "מתחת לזרם", אינגריד ברגמן בדרמה על מלחמת העולם השנייה, "ארבעת פרשי האפוקליפסה", קירק דאגלס בדרמה הביוגרפית "התאווה לחיים", המבוססת על חייו של הצייר וינסנט ואן גוך, ג'ניפר ג'ונס בעיבוד של מינלי לרומן הידוע של גוסטב פלובר "מאדאם בובארי", גרגורי פק ב"מעצבת האופנה", רוברט מיצ'ם ב"הביתה מהגבעה", פרנק סינטרה ב"אחדים באו במרוצה", ג'ודי הולידיי ב"צלצול הפעמונים" וברברה סטרייסנד ב"ביום בהיר ניתן לראות לנצח".

ויקיפדיה
 
10 איליה קאזאן
חשמלית שמה תשוקה  
 

על פי מחזה מצליח של טנסי וויליאמס ובמרכזו בלאנש דובואה יפהפיה דרומית שברירית, המגיעה לביקור בבית אחותה ההרה, סטלה. שם היא פוגשת את בעלה של האחות, סטנלי קובלסקי איש גס ואלים, שמסרב להאמין לתדמית של בלאנש ומנסה להבין מה עומד מאחורי הביקור שלה.
חופי הכרך
 
נציג בולט של הריאליזם החדש בקולנוע האמריקאי של שנות החמישים, בשילוב טכניקת המשחק הריאליסטית של "השיטה". גיבור עממי עומד בפני בעיה מוסרית קשה: האם להלשין על חבריו ובכך לשתף פעולה עם השלטונות, או לתת ידו לגנגסטריזם שהשתלט על האיגוד המקצועי בו הוא חבר בנמל ניו יורק.
קדמת עדן

קאל טראסק, בנו של אדם, הילד הרע, האהוב פחות, המוצלח פחות. אחיו ארון הוא הבן האהוב והמושלם. קאל מנסה בכל הכוח לזכות באהבת אביו, אבל בדרך למטרה מצליח לעשות את כל השגיאות האפשריות. אומץ ליבו וכנותו מובילים אותו לחיפוש האמת על אם המשפחה הנעדרת, אמת שתוביל את המשפחה להתפוררות ושיתוק.
איליה קאזאן (Elia Kazan;‏ 7 בספטמבר 1909 - 28 בספטמבר 2003), במאי קולנוע אמריקני ממוצא יווני. קאזאן נולד באיסטנבול שבטורקיה. בילדותו היגרה משפחתו לארצות הברית. הוא זכה בשני פרסי אוסקר על בימוי. בשנת 1951 ביים קזאן את הסרט "חשמלית ושמה תשוקה", לאחר בימוי הפקה מקורית בברודוויי של המחזה שכתב טנסי ויליאמס. בסרט נתגלה מרלון ברנדו, והיה מועמד עליו לפרס האוסקר. את האוסקר הראשון קיבל קאזאן על הסרט "הסכם ג'נטלמני" בשנת 1947. באותה שנה ביים את ההפקה המקורית של המחזה "כולם היו בניי". כן ביים את ההפקה המקורית של המחזה "מותו של סוכן" (1949). בעת "ציד המכשפות" של ועדת מקארתי לא עמד קאזאן בלחץ, ומסר שמות של חלק מחבריו, שלטענתו היו ידועים גם ללא עדותו. רבים לא סלחו לו על כך.

ויקיפדיה
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 כל הזכויות שמורות למפעיל האתר www.poems.co.il

צמיד מידע רפואי מוצרי פרסום מסגרות לתמונות הדפסה על כובעים | שרוכים מודפסים | הדפסה על חולצות