של רוברט י.  |  This is Kafa Style  |  כביש מספר ארבע  |  עשרת הגדולים  |  100 שירי אהבה  |  תרגומים  |  הורוסקופ שבועי  |  

התחברות לחברים


דף הבית >> עשרת הגדולים >> קולנוע >> 10 הבמאים של שנות ה-30
 
 
01 פרנק קאפרה
מר דידס הולך העירה 
 

צעיר פרובינציאלי מן העיירה הנידחת, מאנדרייק פולס, זוכה, בעקבות מות דודו, בירושה מפתיעה בת 20 מיליון דולר. הוא מגיע לניו-יורק, והופך שיחת העיר. עיתונאית שאפתנית זוכה באמונו, ומצליחה למלא את דפי עיתונה בסיפורים על הגיבור החדש, שתגובותיו התמוהות נראות לא פעם מטופשות.
זה קרה לילה אחד
 
אלי היא יורשת הנאלצת להמלט מאביה המיליונר. במהלך הנסיעה באוטובוס ממיאמי לניו יורק היא מתודעת לעתונאי צעיר ומובטל. מאחר ומזוודתה נגנבת, היא נאלצת להשתתף בחייו מחוסרי הנוחיות של העתונאי וכצפוי, מתאהבים השניים, אך עד לטקס הנישואין, נאלצים האהובים לעבור עוד תהפוכות וללמוד על עצמם ועל אהבה.
הן לא תקחהו עמך

ג'יין ארתור (מר דידס הולך לוושינגטון) היא אליס סיקאמור, שפויה בודדה במשפחת מופרעים הזויים. היא מתאהבת בבן למשפחת עשירים (ג'יימס סטיוארט, האיש שידע יותר מדי) ונאלצת להפגיש את שתי המשפחות. המפגש עלול להוליד הפתעות בלתי צפויות...
הוא החל את דרכו בתעשיית הקולנוע האמריקנית כבמאי סרטי ראינוע החל משנת 1922. ב-1930 החל קפרה לעבוד עם מאק סנאט וחתם חוזה באולפני קולומביה. ב-1934 ביים את הקומדיה המצליחה "זה קרה לילה אחד", שזיכתה אותו בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר (גם השחקן בתפקיד הראשי, קלארק גייבל, זכה באוסקר על משחקו בסרט). מכאן החלה הקריירה של קפרה לפרוח. הוא ביים את "גברת ליום אחד", "ברודוויי ביל" ו"מיסטר דידס הולך העירה", כולן קומדיות שהציגו את הצד האנושי שבדמויות. בסרטו "אופק אבוד", לדוגמה, הציג קפרה את סיפורה של קבוצת מטיילים בהרי ההימלאיה, החיים באוטופיה. ב- 1938 ביים את "הן לא תקחהו עמך", סרט שזכה בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר וזיכה את קפרה בשנית בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר. שנה אחר כך ביים את מר סמית הולך לוושינגטון, סרט שנחשב לאחד הסרטים הגדולים שהופקו אי פעם בהוליווד. בסרט מגלם ג'יימס סטיוארט איש ישר-דרך, הנבחר לשמש סנאטור כחלק מקנוניה פוליטית. כשהוא מבין זאת הוא מתנער מן המזימה ומראה לכולם מה זו דמוקרטיה. הסרט היה מועמד ל-11 פרסי אוסקר ומיצב את קפרה כאחד מגדולי הבמאים האמריקנים בתקופתו.

ויקיפדיה
 
02 ויליאם ויילר
אנקת גבהים 
 

סיפור אהבתם הבלתי אפשרית של קאת'י בת העשירים והית'קליף - אסופי שאומץ על ידי אבי המשפחה שלה, על רקע חיי האצולה הכפרית של המאה ה-19. לאחר מות האב, מסולק הית'קליף, אכול קנאה ורגשי נחיתות, אך הוא חוזר עשיר, מריר ותאב נקם, וחי בצל זכרה של אהבת חייו .
ג'זאבל
 
מהגדולות והטובות במלודרמות הרומנטיות של שנות ה- 30. בט דיויס (אוסקר על הופעתה בסרט) מגלמת דמות של נערה דרומית, הנקלעת לתסבוכת רומנטית עקב הקפריזות והנוירוזות שלה. התסריט מצוין וכמוהו צוות השחקנים ובמיוחד בט דיוויס, שהתמחתה בגילום דמויות לא מתקתקות ותפקידים ששחקניות אחרות אולי היו דוחות.
דודסוורת

סרט שנחשב לאחד מהפסגות בתקופתו, על פי רומן מאת זוכה פרס הנובל לספרות סינקלייר לואיס. משבר נישואין בין מיליונר ואשתו חסרת הביטחון מוביל לרומן שהיא מנהלת מהצד, בעת ירח הדבש השני שלהם באירופה. הוא, במקביל אליה, פוגש אישה אסרטיבית שפותחת בפניו אפשרויות חדשות, אבל אז מנסה אשתו לחזור לתמונה.
נולד בשם וילהלם ויילר למשפחה יהודית בחבל אלזס שבצרפת. אחד מקרובי משפחתו היה קארל לימל, ממייסדי 'אולפני יוניברסל' שבהוליווד. קשריו המשפחתיים עזרו לו מאוד לפתח קריירה בתחום הקולנוע והיה לבמאי הצעיר ביותר שעבד באולפני יוניברסל (1925). כבר בימיו הראשונים שם הוכיח עצמו כאיש עבודה חרוץ ושאפתני, ועד לשלהי שנות השלושים כבר נחשב לאחד הבמאים הגדולים של אולפני יוניברסל. בהמשך חתם ויילר באולפני MGM, ובין השנים 1936–1941 ביים שורה של סרטים איכותיים, כ"השלישייה הזאת", דודסוורת'", "מבוי סתום", ג'זבל", "אנקת גבהים", המכתב", "הבוקר", ו"שועלים קטנים", ובסיומה כבר היה מועמד לפרס האוסקר ארבע פעמים בקטגוריית הבימוי, אולם רק סרטו "גברת מיניבר" (1942) זיכה אותו בפרס האוסקר על הבימוי (וגם לסרט הטוב ביותר) לאחר מועמדות רביעית רצופה לפרס.

ויקיפדיה
 
03 מייקל קורטיז
מלאכים עם פנים מלוכלכות 
 

שני חברי ילדות תופסים כיוונים שונים. האחד הופך לכומר, השני לגנגסטר שמשדל לפשע את נערי שכונת העוני. כך עומדת החברות במבחן, כמו גם ערכים של נאמנות ומוסר חברתי בסרטו עטור השבחים של מייקל קורטיז (קזבלנקה). מככבים בפעם השישית ביחד ג'יימס קאגני (אויב העם) ופאט או'בריאן (חמים וטעים).
הרפתקאותיו של רובין הוד
 
ארול פלין (הרפתקאות דון חואן) האחד והיחיד הוא רובין -"לקחת מהעשירים ולתת לעניים" – הוד, ואוליביה דה הווילנד (חלף עם הרוח) היא העלמה מריון, באחד מסרטי ההרפתקאות הקלאסיים של כל הזמנים.
חייהם של אליזבט ואסקס

סרטו של מייקל קרטיז (הרפתקאות רובין הוד) מתאר את הרומן הסוער בין מלכת אנגליה אליזבט הראשונה (בגילומה של בטי דיוויס, מה קרה לבייבי ג'יין) לבין מי שעתיד להיות המלך, רוברט דברו (ארול פלין). בין השניים מפרידות שנים רבות (המלכה היא המבוגרת), מה שהפך את הרומן לסוער ומתוקשר הרבה יותר.
בשנת 1926 היגר קורטיז לארצות הברית והגיע לחופיה ב-4 ביולי, והחל בקריירת בימוי ארוכה ופורה בהוליווד שכללה יותר ממאה סרטים בסוגות קולנועיות מגוונות. הוא קיבל ארבע מועמדוית לפרס האוסקר, מהן שתיים באותה השנה, ולבסוף קיבל את הפרס עבור הסרט "קזבלנקה" (1942). באולפני האחים וורנר בשנות השלושים היה קורטיז פורה במיוחד, ולעתים סיים ארבעה סרטים בשנה, למרות שלעתים לא היה הבמאי היחיד בפרויקטים אלו. באמצע שנות השלושים החל בשורת סרטי הרפתקאות מצליחים בכיכובו של ארול פלין, שכללו את "קפטיין בלאד" (1935), "התקפת הבריגדה הקלה" (1936) ו"הרפתקאות רובין הוד" (1938). סרטים אלו מבויימים במקצועיות ובמיומנות, ועודם מוקרנים כיום, כשבעים שנה לאחר יצירתם.

ויקיפדיה
 
04 ויקטור פלמינג
חלף עם הרוח 
 

אין סרט אופייני יותר להוליווד מ"חלף עם הרוח". יש בו כוכבים הגדולים מן המציאות, הון עתק, שהוצא על תפאורות, תלבושות וסצינות המוניות והתוצאה היא בדיוק ראוותני, ששומר על רעננותו לאורך השנים ואיננו מתיישן. סיפורם של סקארלט אוהארה, רט באטלר ושאר בני אטלנטה, בירת ג`ורג`יה, בימי מלחמת האזרחים.
הקוסם מארץ עוץ
 
כששכן רשע רוצה לחסל את הכלב שלה מחליטה דורות’י לקחת את טוטו הקטן ולברוח. טורנדו גדול בא וסוחף אותם אל ארץ עוץ, דורות’י רוצה לשוב הביתה ומתחילה לפלס את דרכה אל מקום מושבו של הקוסם הגדול של עוץ, שיכול לגלות לה איך חוזרים. בדרך היא פוגשת דחליל שצריך מוח, איש פח שצריך לב ואריה פחדן שזקוק לאומץ.
קפטנים אמיצים

ספנסר טרייסי זכה בפרס האוסקר על הופעתו כדייג פורטוגזי, המציל את גיבורנו הצעיר מטביעה. הניצול, בן עשירים מפונק, שכבר למד איך לשחד ולעבוד על חצי עולם, נשלח על ידי אביו לאירופה. אלא שעל הסיפון הוא מסבך עצמו, כהרגלו, ומוצא עצמו עף מעבר למעקה. על ספינת הדייגים הקטנה הוא לומד להיות בן אדם.
בשנת 1932 חתם פלמינג באולפני MGM וביים כמה מן הסרטים היוקרתיים של אותה תקופה. סרטים כדוגמת "אבק אדום", "פצצה" עם ג'ין הארלו, "אי המטמון", על פי ספרו הקלאסי של רוברט לואיס סטיבנסון ו"קפיטנים אמיצים", שזיכה את ספנסר טרייסי בפרס האוסקר, הציגו אותו כבמאי כשרוני שיודע ליצור שוברי קופות. שני סרטיו הידועים ביותר יצאו בשנת 1939: "הקוסם מארץ עוץ", על פי ספרו רב המכר של ליימן פרנק באום ו"חלף עם הרוח", על פי הרומן של מרגרט מיצ'ל. שני הסרטים יצאו לאקרנים בארצות הברית בהפרש של ארבעה חודשים בלבד. שניהם היו הפקות ענק, שהסתבכו בעת הצילומים, ובשניהם נקרא פלמינג להחליף את הבמאי המקורי (כאשר בשניהם היה זה ג'ורג' קיוקור) לאחר שצילומי הסרט כבר החלו. כך למשל בסרט "חלף עם הרוח" פוטר קיוקור כמה שבועות לאחר שהחלו צילומי הסרט, בשל חילוקי דיעות מתמשכים עם המפיק דייוויד סלזניק.

ויקיפדיה
 
05 ויליאם דיטרלה
חייו של אמיל זולא 
 

השחקן פול מוני (פני צלקת,1932) בתפקיד הסופר וההוגה אמיל זולה המגן הגדול על זכויות האדם, שהיה מעורב ישירות במאמצי הסניגוריה של אלפרד דרייפוס. הסרט עוקב אחר קשריו של זולה עם הצייר פול סזאן ואחר כך מתפנה לעסוק בפעילות בית המשפט בפרשה הנוראית ההיא.
הגיבן מנוטרדאם
 
חמש שעות של איפור וכשרון פנומנלי של השחקן צ'רלס לאוטון (ספרטקוס), הולידו את אחת הדמויות המרתקות שהפיק הקולנוע ההוליוודי – קווזימודו בגרסתו של הבמאי וויליאם דיטרלה לרומן של ויקטור הוגו. המהדורה כוללת מייקינג-אוף נדיר וראיון עם מורין או'הארה (ריו גרנדה) שגילמה את הצועניה, איזמרלדה.
סיפורו של לואי פסטר

בשנת 1860, לאחר שעזר לצרפת בפתרון היין החמוץ, הכימאי לואי פסטר פונה לפתרון בעיית הסכנות שבלידה, שבה כ-20,000 נשים מתות מדי שנה. שבמהלכה העלה תיאוריה או יותר כמו המלצה לרופאים שישטפו ידיהם לאחר ניתוחים ויחטאו את כליהם, נפגש בלעגה של האקדמיה ובצו שתיקה מהקיסר.
את סרטו הראשון ביים בשנת 1923 סרט גרמני בכיכובה של צעירה בשם מרלן דיטריך, לאחר מכן חזר לשחק מספר שנים לפני שאחז שוב בשרביט הבימוי. ב-1927 ויליאם ואשתו דאז שרלוט יסדו יחד חברה להפקת סרטים ואז חזר לביים ולשחק בו זמנית בסרט Sex in Chains. ב-1930 הוא היגר לארה"ב והוצע לו ג'וב בהוליווד: להפיק סרטים בגרמנית על פי סרטים אשר הופקו בשפה האנגלית בארה"ב, הוא קיבל אזרחות אמריקאית בשנת 1937. הוא התרגל לעשייה הקולנועית ההוליוודית והחל ליצור סרטים מקוריים, סרטו הראשון בהוליווד היה "הטיסה האחרונה" (31) אשר זכה גם בקופות וגם לביקורות טובות. סרטים אחרים אשר ביים בשנות ה-30, הינם: שוד התכשיטים (32), נערצת (33), מוסיקת לילה זעירה (35), סיפורו של לואי פסטר (36), חייו של אמיל זולא (37), חוארז (39), והגיבן מנוטרדאם (39) בכיכובו של צ'ארלס לוטון כקוואזימודו הגיבן.

ויקיפדיה
 
06 ליאו מקארי
האמת האיומה 
 

הגרסה השלישית למחזהו של ארתור ריצ`מן בעל השם הזהה. קארי גרנט ואיירין דאן התגרשו, נישאו לבני זוג אחרים אך עדיין, עמוק בליבם, מאוהבים ועל כן מנסים לחבל אחד בנישואי השני. מבויים בחביבות ע"י מקריי אשר אף זכה באוסקר על בימוי סרט זה. שנון, מטורף (יחסית לתקופה) ונוסטאלגי.
מרק ברווז
 
מרק ברווז הוא סאטירה פוליטית מצוינת השמה ללעג ולקלס את הטירוף והטמטום שבמלחמה, את הפטריוטיזם, את חוזי השלום חסרי הכיסוי ומתארת סכסוכים תמידיים בין שתי מדינות מגוחכות. הניגוד בין ליאו מקארי, הבמאי ההומאני הנוטה למלודרמטיות, ובין ההומור הקר, המטורף והאבסורדי של האחים מרקס יוצר את הסרט המטורף ביותר שלהם.
סיפור של אהבה

מלודרמה הוליוודית מקסימה שבה מגלם השחקן צ'ארלס בואייה תפקיד של פלייבוי צרפתי שרמנטי עם כישרון לציור, שמתאהב בבחורה אמריקאית על סיפונה של אונייה. הם מתכננים להיפגש שוב בניו יורק שישה חודשים מאוחר יותר, אבל רגע לפני הפגישה היא נפצעת ונלקחת לבית החולים.
מקארי נולד בלוס אנג'לס ונכנס לתחום הראינוע כעוזר במאי של טוד ברואנינג ב-1920. אך התמקצע באולפנים של האל רואץ' עד לסוף העשור. רואץ' שכר את מקארי ב-1923. בתחילה כתב לסדרת הסרטים "הכנופיה שלנו" ועוד כמה אחרים, ומשם התקדם לבימוי והפקה של עשרות סרטים קצרים עד לסוף העשור. רואץ' היה זה שצִיווֵת את מקארי ללורל והארדי, כשאלה רק החלו לעבוד ביחד כצמד (1927). הוא ביים רק שלושה סרטים עם לורל והארדי, אולם כתב חלק גדול מן התסריטים. ב- 1929 התמנה לסגן מנהל מחלקת ההפקה באולפניו של רואץ'.
בעידן הסרט המדבר החל בעבודה על סרטים באורך מלא, לאור נסיונו הרב בסרטים קצרים, והוא זכה לעבוד עם גדולי הכשרונות הקומיים האמריקאים של זמנו, כמו אדי קאנטור, האחים מרקס, להם ביים את הסרט שנחשב לטוב שבסרטיהם - "מרק ברווז", וו. סי. פילדס, מיי וסט והרולד לויד. הוא זכה בפרס האוסקר הראשון שלו בקטגוריית בימוי על הקומדיה הרומנטית "האמת האיומה" (1937) בכיכובו של קרי גרנט, בה הציג גרנט את אישיותו הססגונית, שתלווה אותו בהמשך סרטיו. סרט זה נחשב לגדול סרטי ה- "screwball comedy" ז'אנר של קומדיה המבוססת על עלילה מהירה ומפותלת, וחילופי דברים שנונים, שהיה נפוץ באותה התקופה.

ויקיפדיה
 
07 צ'ארלס צ'פלין
זמנים מודרניים 
 

הופעתו האחרונה של הנווד הצ'פלינאי, בחיפוש המתמיד אחר האושר. הנווד מתעמת עם חוליי העולם המודרני, המכונה, הרעב והשפל הכלכלי, ושורד כדי ללכת עם אהובתו אל עבר האופק. הופעה בלתי נשכחת ומצחיקה עד דמעות בסרט האילם האחרון שייצר צ'פלין, שגם כתב את המוזיקה וחיבר את האפקטים הקוליים.
אורות הכרך
 
מלודרמה רגשנית ומדוייקת על אהבתו של צ’ארלי למוכרת פרחים עיוורת. בסרט זה מתממשת הנוסחה המופלאה של צ’אפלין לקומדיה מרירה מתוקה. שילוב מושלם בין מלודרמה סנטימנטלית לסצינות סלפסטיק גאוניות. הסרט גדוש בסצינות קלאסיות החל מהסצינה הראשונה כאשר הנווד מתגלה ישן בחיקו של פסל ועד לסצינת הסיום.
הקרקס

הקרקס הוא פיתוי גדול לקומדיה קולנועית, שהרי ליצנים קיימים שם ממילא. צ’פלין מצליח להתחמק מפיתוי זה וליצור בתוך אוהל הקרקס מלודרמה פיוטית עם מסר חברתי עמוק. בעליו של הקרקס מנצל את פועליו שמנסים למצוא נחמה באהבה. נווד מגיע לשם במקרה, כי הוא זקוק לפרנסה.
צ'ארלי עלה על הבמה לראשונה בגיל 5, כחלק מן המופע של הוריו. אמו לימדה אותו לשיר ולשחק. כילד היה צ'פלין חולני. בשנת 1900 והוא בן 11, קיבל את תפקיד החתול המבדח במחזה "סינדרלה". לאחר מכן החל להופיע בתפקידים קטנים שונים במחוזות שונים בלונדון. בשנת 1906 הצטרף ללהקתו הנודעת של פרד קארנו "מפעל הצחוק" (הלהקה כללה בין חבריה גם את סטן לורל, ששימש בלהקה מחליפו של הכוכב הראשי, צ'פלין, והפך אחר כך לחצי הרזה בצמד לורל והארדי). הלהקה יצאה למסע הופעות ובשנת 1912 הגיעה לארצות הברית. על–פי רישומי מחלקת ההגירה בארצות-הברית הגיע צ'פלין עם להקתו של קארנו למדינה ב-2 באוקטובר 1912. צ'פלין הצליח לרכוש את תשומת לבו של מאק סנט, המפיק הידוע בקומדיות הסלפסטיק שלו, בהם רודפים שוטרים אחרי נערות צעירות כשהם מנופפים באלות, סופגים עוגות קרם בפרצופיהם. סנט החתים את צ'פלין על חוזה עם חברת ההפקות שהקים "קיסטון פילם קומפני". בתוך שנה וחצי הפך המהגר הבריטי לכוכב על בעולם הראינוע. הוא פיתח את דמות הנווד שזכתה להצלחה עצומה בכל רחבי העולם, הפך לבמאי, תסריטאי ועורך של סרטיו וזכה לשכר אגדי של 10,000 דולר לשבוע (שווה ערך ליותר ממיליון דולר לשבוע בערכים של היום).

ויקיפדיה
 
08 פרנק לויד

מרד על הבאונטי 
 

בפעם היחידה בתולדות טקס האוסקר, היו שלושה שחקנים מאותו הסרט מועמדים לפרס השחקן הראשי הטוב ביותר: צ'רלס לאוטון בתפקיד הקפטן העריץ, בליי; קלארק גייבל האלמותי בתפקיד פלטשר כריסטיאן, ופרנשו טון בתפקיד באיים. קלאסיקת-על שזכתה להיכלל ברשימת 100 הסרטים החשובים ביותר של אמריקה.
המשרתת מסיילם
 
קלודט קולבר היא ברברה – צעירה פוריטאנית שחיה בסיילם, מסצ'וסטס במאה ה-17, עת החל ציד המכשפות הדרקוני. כשאחד מעשירי העיירה מציע לה נישואין, היא דוחה אותו ומעדיפה על פניו צעיר שנמלט בעור שיניו מווירג'יניה. כשהציד מתחיל, ומשמש רבים כאמצעי לסגירת חשבונות, ברברה מסתכנת בשריפה על המוקד, עקב הרומן האסור שלה.
תהלוכה

תהלוכה על החיים הבריטים מערב השנה החדשה של 1899 עד לשנת 1933 דרך העיניים של ג'יין ורוברט מריוט. בין האירועים השונים המשפיעים את משפחתם הם מלחמת הבוואר, מותה של המלכה ויקטוריה, הטביעה של הטיטאניק והמלחמה הגדולה!
את פרס האוסקר הראשון שלו קיבל לויד כבר בשנה השלישית לחלוקת פרסי האקדמיה האמריקנית לקולנוע. הוא קיבל את פרס הבימוי באפריל 1930 על "אישה אלוהית", כשבקטגוריית הבימוי היו שבעה מועמדים, כשפרנק לויד מועמד עוד פעמיים פרט ל"אישה אלוהית". הסרט עצמו כלל לא היה מועמד לקטגוריית הסרט הטוב ביותר. סרטו משנת 1933, "תהלוכה", דרמה היסטורית, על פי המחזה של נואל קווארד, זכתה בשלושה פרסי אוסקר, ביניהם לבימוי ולסרט הטוב ביותר. ב-1935 ביים את הסרט הקלאסי "המרד על הבאונטי" בכיכובו של "מלך הוליווד" דאז, קלארק גייבל. הסרט גרף 8 מועמדויות לפרס האוסקר וביניהם, בפעם היחידה בתולדות הפרס, שלושה שחקנים המועמדים לקטגוריית שחקן ראשי על אותו סרט. לויד עצמו קיבל גם הוא מועמדות, על הבימוי. הוא אומנם הפסיד לג'ון פורד, אך הסרט זכה בפרס "הסרט הטוב ביותר".

ויקיפדיה
 
09 ג'ון פורד
המודיע 
 

הסרט, שנעשה בתקציב דל, יוצר רושם של עולם מעוות וקלסטרופובי, שאין מפלטים ממנו. הקונפליקט המרכזי בסרט, הוא בין האחווה של הלוחמים למען החרות לבין הממון, המאפשר בריחה, להגשמה אינדבידואלית. זהו האוסקר הראשון של ג'ון פורד, שניתן לו בעיקר בשל השפעת האקספרסיוניזם הגרמני על זוויות הצילום שלו.
מרכבת הדואר
 
משל קלאסי על מסע לגיהנום: מרכבת דואר עם תשעה אנשים- חתך אנושי של חלוצי המערב כפי שג’ון פורד אהב לראות אותם - עושה את דרכה לאזורי הספר המסוכנים של המערב. במהלך המסע נחשפות דמויותיהן האמיתיות...בסגנון כמו מופאסני, כתב דדלי ניקולס עבור ג’ון פורד את אחד הסרטים הגדולים של כל
הזמנים.
תופים לאורך נהר המוהוק

סיפור פטריוטי בכיכובו של הגיבור הכל-אמריקני, הנרי פונדה בתפקיד חוואי במדינת ניו-יורק הקולוניאלית במאה ה-18. ג'ון פורד הגדול ביים דרמה סוחפת על החיים ביישובי הספר מול איומם המתמיד של האינדיאנים.
ב-1917 החל בבימוי סרטים. הוא החל בבימוי סרטים קצרים, לרוב מערבונים, כשהוא עצמו מופיע בשלושה מתוכם. כבר באותה שנה החל לביים סרטים באורך של כ-50 דקות, כשהוא כותב את התסריט. בראשית שנות העשרים שימש פורד כנשיא איגוד במאי הקולנוע האמריקני. מכאן החלה קריירה בת חמישה עשורים שבה ביים ג'ון פורד מעל ל- 140 סרטי קולנוע קצרים וארוכים, כשחלקם הגדול היו סרטי מערבון שהביאו לו את פרסומו הגדול. ג'ון ויין היה לשחקן שהופיע במספר הסרטים הגדול ביותר שבימויו של פורד. שיתוף פעולה מעין זה, שהתקיים במעל לעשרים סרטים ונמשך החל למעשה עוד ב- 1930 בסרט "גברים ללא נשים", אולם ג'ון ויין הופיע בתפקיד ניצב נטול קרדיט. הם חזרו לשתף פעולה בשלהי שנות השלושים בסרט "מרכבת הדואר" (Stagecoach), מערבון שהיה לנקודת פריצה בקריירה הן של פורד והן של ויין.

ויקיפדיה
 
10 לואיס מיילסטון
הכל שקט בחזית המערבית 
 

זוכה פרס האוסקר לשנת 1930 הוא סרט מלחמה פיוטי, עיבוד לספרו הנודע של אריך מריה רמרק, על פלוגת חיילים גרמנים במלחמת העולם הראשונה, שעוברים תהליך של התפכחות לנוכח הזוועות היומיומיות שפוקדות אותם. אחד מסרטי המלחמה החשובים ביותר בכל הזמנים (שימו לב לסצינת הפרפר המפורסמת).
בכבלי אנוש
 
הסרט שהטיס את הקריירה של בטי דייויס הצעירה וגם זיכה אותה במועמדות לפרס האוסקר. פיליפ נוטש את האספירציות האמנותיות שלו ובוחר בלימודי רפואה. הוא מכיר מלצרית קצת המונית, מתאהב בה, אבל היא זורקת אותו ואחר כך חוזרת אליו הרה ממישהו אחר. בהמשך היא תתמיד להתעלל בבחור הטוב, אבל הוא איתן כסלע.
על עכברים ואנשים

ג'ורג' וחברו רפה השכל, לני, מגיעים לחווה מרוחקת כדי לעבוד ולהרוויח את פת יומם בתקופת השפל הכלכלי. במקום הם נאלצים לעמוד מול מנהל עבודה סדיסטי ואשתו הפתיינית. לני, בעל רגישות של ילד, מסתבך ומסבך את ידידו. על פי ספרו הקאנוני של ג'ון סטיינבק, על האדם הקטן, על חריגות ועל יחסי הכוחות בחברה נצלנית.
נולד בשם לב מילשטיין בעיר קישינב שבבסרביה, בתחום המושב של האימפריה הרוסית (שם התרחשו ב-1903 פרעות קישינב; כיום בירת מולדובה) למשפחה יהודית אמידה. דודנו היה הכנר הווירטואוז נתן מילשטיין. זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה היגר מיילסטון לארצות הברית, שם עבד בעבודות מזדמנות טרם התגייסותו לצבא ארצות הברית, שם שירת כעוזר במאי שתיעד בבסיס אימונים את המלחמה. לאחר המלחמה הגיע להוליווד, שם החל לעבוד כעוזר עורך ובהמשך כעוזר במאי. הווארד יוז קידם את מיילסטון לבימוי סרטים (1925), כשאחד מסרטיו הראשונים, סרט הרפתקאות "שני אבירים ערבים" הביא לו את פרס האוסקר בטקס פרסי האוסקר הראשון. הוא זכה בקטגורייה חד פעמית - הבמאי הקומי הטוב ביותר. הוא גם ביים את "ההונאה", סרט גנגסטרים מוקדם, שהיה לאחד משלושת הסרטים הראשונים שהיו מועמדים לאוסקר לסרט הטוב ביותר (בקטגוריה שזכה "כנפיים"). שנתיים אחר כך עזר להווארד יוז לביים סצינות מסרטו "מלאכי הגיהנום", ולא קיבל על כך קרדיט.

ויקיפדיה
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 כל הזכויות שמורות למפעיל האתר www.poems.co.il

צמיד מידע רפואי מוצרי פרסום מסגרות לתמונות הדפסה על כובעים | שרוכים מודפסים | הדפסה על חולצות