של רוברט י.  |  This is Kafa Style  |  כביש מספר ארבע  |  עשרת הגדולים  |  100 שירי אהבה  |  תרגומים  |  הורוסקופ שבועי  |  

התחברות לחברים


דף הבית >> עשרת הגדולים >> קולנוע >> 10 הבמאים הצרפתים
 
 
01 פרנסואה טריפו
נשיקות גנובות 
 

עם שחרורו מהצבא חוזר אנטואן לפריז ומחדש את קשריו עם חברתו לשעבר כריסטין דרבו ואף מציע לה נישואין. בעזרת אביה של כריסטין מוצא אנטואן עבודה כשומר לילה בבית מלון, אך מפוטר למחרת היום לאחר שניסה לעזור לבלש פרטי. הבלש מציע לו לבוא ולעבוד בסוכנות הבילוש שלו, שם הוא עושה כמה תפקידים זוטרים.
המטרו האחרון
 
מנהל תיאטרון יהודי מסתתר במרתף שמתחת לבמה מאימת הנאצים, בעוד אשתו הלא-יהודיה, מנהלת את העסקים. הוא מאזין למתרחש על הבמה דרך צינורות האוורור ומעביר הוראות בימוי באמצעות אשתו. טריפו מדגיש את הניגוד העצום שבין אווירת המלחמה לבין חיי התיאטרון, שמשמש לקהל ולשחקניו מעין מפלט לעולם טוב יותר.
לילות אמריקאים

סרטו הקלאסי של טריפו מסכם את אהבתו של האיש למדיום הקולנועי, ומספר את סיפור הפקתו של סרט רומנטי בניצה. טריפו מופיע בו בתפקיד קרוב לזה שהוא מגלם בחייו, כלומר במאי, העסוק בפתרון כל הבעיות האישיות והמקצועיות העולות במהלך הצילומים. הסרט עמוס באזכורים ליצירות קולנועיות קודמות.
טריפו עבר מביקורת לבימוי, ומימש בסרטיו את מה שניסח במאמריו. הסגנון של טריפו יצא נגד הקולנוע הנוסחתי של צרפת של שנות 50. הוא עשה קולנוע אישי, משוחרר, חדשני, ובעיקר - קולנוע שלוקח הרבה סיכונים. היום, אחרי למעלה מ-45 שנה, הסגנון של טריפו נראה הרבה פחות חדשני ממה שהיה ב-1959, אך צריך להבין שתנועות המצלמה הפתאומיות, השימוש בסינמסקופ שחור-לבן, השימוש בטכניקות עריכה וצילום דוקומנטריים, השימוש בפריז פריים וההומאג'ים הרבים לקולנוענים אחרים נתפסו אז כאלמנטים מרעננים וחדשניים. השובבות הסגנונית של טריפו יצאה נגד הקונבנציות המיושנות ועזרה לפתוח את הדלתות לבמאים צעירים אחרים שהחלו לצלם את סרטיהם ברחובות, ולספר את סיפורם האישי בסרטים. בנוסף, מעבר לחדשנות, סרטיו של טריפו הציעו רגישות אדירה כלפי העולם. אהבתו לקולנוע, ספרים, נשים ובני אדם ככלל, משתקפת בכל סרטיו והופכת אותו לאחד הבמאים הכי אהובים בתולדות הקולנוע.

ויקיפדיה
 
02 קלוד ללוש
גבר ואשה 
 

גבר ואישה צעירים אך אלמנים נפגשים בפנימייה בה לומדים ילדיהם. הוא נהג מרוצים, היא נערת תסריט. הם מתאהבים, אולם רוחם של בני הזוג המתים מחבלת במערכת היחסים. מכאן והלאה נוצרת שרשרת של פגישות, פרידות, לבטים וייסורים המתרחשים על רקע אתרי נוף מרהיבים בצרפת, בתוך מכוניות דוהרות ובמסעדה פשוטה.
אלה והאחרים
 
סאגה משפחתית סוחפת שמסקרת שלושה דורות של מוזיקאים, במה שנחשב לסרטו הגדול ביותר של קלוד ללוש (עלובי החיים, גבר ואישה). בסרט מופיעים כוכבים רבים כגון ג'יימס קאן (דוגוויל, הסנדק), ג'רלדין צ'פלין (דבר אליה, קריאת העורב), פאני ארדן (האישה ממול) ואפילו שרון סטון הממש צעירה בתפקיד קטנטן.
שנה טובה לאוהבים

סיימון (לינו ונטורה, הרפתקה היא הרפתקה) הוא שודד שהשתחרר זה עתה מהכלא במסגרת חנינה לכבוד השנה החדשה. הוא חוזר ונפגש עם הבחורה בה התאהב במהלך השוד שהכניס אותו לכלא שש שנים קודם לכן. אהבתם פורחת בעוד סיימון מנסה למנוע מהשוטרים לגלות את מקום מסתרו של השלל הגנוב.
ללוש נולד בפריז ב-1937 וחי שם כל חייו. הוא התחיל את צעדיו המקצועיים ככתב בשטח ובשנות ה-60 ייסד חברת הפקה משלו "13 הסרטים". אחרי מספר סרטים ראשונים שביים הגיעה הצלחתו הגדולה הראשונה עם הסרט "גבר ואישה" שזיכה אותו בפרס "דקל הזהב" של פסטיבל קאן ואת פרס האוסקר. סרטים כמו "לחיות כדי לחיות", "האלה והאחרים", "כל זה בשביל...זה" מבססים את שמו בין גדולי הקולנוע הצרפתי. ללוש תמיד הבדיל את עצמו מבמאי "הגל החדש" של הקולנוע הצרפתי וסרטיו לא תמיד התקבלו באהדה על ידי הקהל הצרפתי. הוא רצה ליצור קולנוע אישי ולא לעקוב אחרי שום נוסחה מסויימת. ככמות הצלחותיו הגדולות כך הייתה כמות סרטיו שנכשלו. אולי בגלל שבאמת תמיד עשה מה שהאמין בו. הוא תמיד דאג להעביר דרך סרטיו פילוסופיה לגבי החיים, לגבי האנשים והאמונה. הוא רצה לחלוק עם הקהל את התמונות וההתרשמויות שלו מהעולם. בשל כך, סרטיו סבלו לעתים מעודף מידע והיעדר סינון, אף על פי שתמיד היו סצנות ליהנות מהן.

ויקיפדיה
 
03 ברטראן טברנייה
עדשה נקייה 
 

ספרו של ג'ים תומפסון, Pop. 1280, מועתק על ידי ברטרנד טברנייה, מהדרום האמריקאי לקולוניה צרפתית במערב אפריקה בשנות השלושים. קצין משטרה נטול עמוד שדרה עובר תהליך הדרגתי של התחממות מוח, והופך אט אט למלאך מוות הרסני. הסרט נע בין אלימות לליריות אפלה, ומפגין משחק פנומנלי.
דקה לחצות
 
ניו יורק 1959 דל טרנר, סקסופוניסט שחור מזדקן, צופה בחברו הגוסס משתייה ומסמים ומחליט לברוח לאירופה. הוא מוצא שם עבודה, כנגן ג'אז במועדון פריזאי. בחיפושיו אחר כוס משקה, הוא פוגש את פרנסיס בוריה, צעיר צרפתי המעריץ אותו. קשרי החברות ביניהם מתהדקים ופרנסיס לוקח על עצמו להציל את דל מהידרדרות.
יום ראשון בכפר

גיבור הסרט הוא צייר זקן שהחמיץ את התנועה האימפרסיוניסטית. אירועי הסרט מתרחשים מבוקר עד ערב ביום ראשון שליו אחד ב1912-. אל חווילתו הכפרית של הצייר מגיעים לביקור שיגרתי בנו, כלתו ושלושת נכדיו מפריז. חד-גוניות המפגש בין הקשיש למשפחת הבן המרובע, נקטעת כאשר בתו האהובה מגיעה במפתיע.
טברנייה נולד בליון, הוא רצה להיות במאי מאז היותו בן 13 או 14. הוא טוען שהשפעותיו הקולנועיות כוללות את הבמאים ג'ון פורד, ויליאם וולמן, ז'אן ויגו וז'אק בקר (Jacques Becker). הבמאי הראשון איתו עבד בסרט היה ז'אן פייר מלוויל (Jean-Pierre Melville). סרטו הראשון (The Clockmaker, 1973) זכה בפרס Prix Louis Delluc ובדוב הכסף בפסטיבל הסרטים בברלין. בתחילת הקריירה שלו כבמאי, סרטיו אופיינו במיסתורין, אולם עבודתו בשנים שאחרי כן הפגינה פרשנות חברתית ביקורתית, הדגישה את הפציפיזם שלו (בסרטים Life and Nothing But, קפטן קונאן) והציגה קולנוע ביקורתי של החברה הצרפתית בת הזמן ההוא.

ויקיפדיה
 
04 ברטראן בלייה
הכינו את הממחטות 
 

גיבור הסרט, המאוהב באשתו, סובל כשהוא רואה אותה לא מאושרת. הוא מחפש לה מאהב ופונה לאדם שאינו מכיר במסעדה. זה מקבל את ההצעה, בחשדנות ובסקרנות, אך גם הוא נכשל. עתה נסחף גם הגבר השני ברצון עז להפכה למאושרת. השלושה יוצאים לעבוד כמדריכים במחנה קיץ ופוגשים שם בילד בן 13, המעורר את הגיבורה לחיים.
חליפת ערב
 
אנטואן ומוניק הם זוג עלובי חיים. לאחת ממריבותיהם הקולניות פורץ בוב, פרחח שרמנטי וסוער. בוב סוחף את השניים לסדרת פריצות, שבמהלכן, במקום לחמוד במוניק הנאה, חושק הפרחח דווקא באנטואן הנמוך והקרח. האשה דוחפת את בעלה לזרועות המאהב ומוצאת את עצמה נדחפת לעבודת רחוב.
מזנון קר

אלפונס מוטרד מסיוטים חוזרים בהם הוא נרדף ע"י המשטרה בעוון רצח. כתראפיה, הוא רוצח אדם במטרו. למחרת נרצחת אשתו ע"י רוצח סדרתי. זה בא לחפש מפלט וסימפטיה אצל אלפונס, שעודד את רוחו בארוחה קלה. מצטרף השכן מלמעלה, מפקח משטרה מטורף. השלושה חוברים כדי להגן אחד על השני מפני רצח.
ברטראן בלייה שנודע בסרטיו הפרובוקטיביים המתגרים בערכי המוסר הבורגניים ("הכינו את הממחטות", "חליפת ערב") עושה זאת גם כאן בסיפורה של מארי, זונה שאינה רואה עצמה מנוצלת, אלא אוהבת את מקצועה מכל הלב וסיפור יחסיה עם חסר בית שאותו היא אוספת מהרחוב. "בעצם אם תשאלו אותי, אז אני יכול להגיד... הסרט הוא על אהבה... אהבה כן... לאהבה צורות שונות... ואהבה של זונה או לזונה לא פחות טובה בעיני... תשאלו אותי למה זונה? מה כבר יכול להיות מעניין בזונה, האם זהו הפן המציצני שלך? אשיב לכם: לואיז ברוקס, "לילות כביריה", "אירמה לה דוס", אין להתעלם מהן.כמו השוטרים והגנבים, הזונות הן חלק בלתי נפרד מהקולנוע..."(בלייה).

ויקיפדיה
 
05 לואי מאל
להתראות ילדים 
 

שני נערים בפנימייה קאתולית בכפר יוצרים קשר חזק של ידידות והסתרת סוד, תחת הכיבוש הנאצי של צרפת. כשהגסטאפו מגיע לביקור, נבחנת חברותם שתותיר חותם לעד. יצירת המופת המעודנת של לואי מאל (חגיגה במאי) עושה מחווה ל"אפס בהתנהגות" של ז'אן ויגו, בשילוב עם זיכרונותיו האישיים מהמלחמה.
לאקומב, לוסיין
 
לואי מאל מתרכז בדמותו של גיבור בן 18. לאקומב לוסיין מתאכזב קשות כשה"רזיסטאנס" מסרבים לקבלו בשל גילו הצעיר. חייו ההפוכים בעת מלחמת העולם השנייה בעיירה בדרום צרפת (אביו שבוי בגרמניה ואמו מנהלת רומן עם הבוס שלה) מובילים אותו בזעם רב לשיתוף פעולה עם הגסטאפו.
חגיגה במאי

על רקע מהפכות הסטודנטים של חודש מאי 1968, מתאספים בני משפחתו של מילו באחוזת הכפר, על מנת לקבור את אם המשפחה שנפטרה. הבעיה היא שגל שביתות ומחאות מונע את קיום ההלוויה, ובינתיים מוצאים עצמם בני המשפחה המורחבת והמתוסבכת הזו במערבולת של תככים, הקנטות, פלירטוטים והרבה יין.
אילו לשלל הפרסים הניתנים בטקסי הקולנוע ההוליוודיים, היה מתווסף פרס להישג דיפלומטי, אין ספק שלואי מאל היה מקבל אחד. הבמאי הצרפתי עשה את הבלתי ייעשה: בנוסף להיותו חלק מהגל החדש, זרם קולנועי משמעותי שהכה בצרפת בשנות השישים, הוא הצליח לייצר גוף עבודות מרשים גם בארצות הברית הרחוקה. כבר באותה תקופה נבדלו שתי האומות זו מזו במנטליות, בעקרונות העשייה האמנותית ובערך בכל פן של היצירה הקולנועית, ולמעשה התאחדו בעיקר בעוינותם ההדדית. מה שכן, סביר להניח שמניעיו היצירתיים של מאל לא נבעו מתחושת שליחות עמוקה וצורך לגשר בין הפערים התרבותיים. למעשה, זה אותו חזון קולנועי אישי, אנוכי ובלתי מתפשר, שהופך את עבודתו הרב-גונית של מאל, והסיכונים המקצועיים שלקח במהלכה, לפסיפס קולנועי נועז ונוגע ללב.

ויקיפדיה
 
06 לואי בונואל
סוד הקסם הבורגני 
 

קבוצה של בורגנים דשנים מתיישבת לה סביב השולחן כדי להשביע את רעבונה במהלך ארוחת ערב חגיגית. אלא שהסועדים לא מגיעים למימוש האכילה, כי בכל פעם שהמזלג עושה את דרכו אל פיהם קורה משהו ממש לא סביר (כמו פלישה של פלוגת חיילים) ומקלקל את המומנטום. צבעוני, הומוריסטי ומאוד מאוד סרקסטי.
תשוקה אפלה
 
לאחר שעלה לרכבת מפתיע איש (פרננדו ריי) את חבריו לנסיעה ושופך דלי מים על ראשה של בחורה העומדת על הרציף. פלאשבקים מספרים על התמכרותו האדירה אליה, עד כדי כך שהוא אפילו לא שם לב שאת תפקידה מגלמות שתי שחקניות (קרול בוקה, וואסאבי, ואנג'לה מולינה, אהבת בשר ודם), המייצגות שני צדדים באישיותה.
טריסטנה

טריסטנה היא צעירה תמימה בטולדו של שנות השלושים, שאמה מתה זה עתה. דון לופה, שאחראי עליה כעת, מפתה אותה והופך אותה למאהבתו. אלא שדווקא השקפת עולמו והחירות אותה הוא מקדש היא זו שמשכנעת את כריסטנה לשנות את חייה.
בצעירותו זכה בוניואל לחינוך ישועי קפדני ואחר כך למד באוניברסיטת מדריד. הוא היה חבר קרוב של סלבדור דאלי ופדריקו גרסיה לורקה, יחד עם אמנים אחרים שגרו במעונות הסטודנטים. לאחר מכן, הוא עקר לפריז להתחיל לעבוד בתעשיית הקולנוע. סרטו הראשון, "כלב אנדלוסי" (1928) קנה לו מקום בהיסטוריה של הקולנוע בשל הקשר החזק שלו לתאוריות סוריאליסטיות ופרוידיאניות - את התסריט כתבו יחד בונואל ודאלי, תחת השפעה חזקה של "מלאכת החלום" של פרויד. הסרט, שעלילתו בנויה על אסוציאציות, גדוש בדימויים ויזואליים סוריאליסטיים, חזקים ואף בוטים (בייחוד זכורים הסצנה המראה חיתוך אישון של אישה והסצנה המראה נמלים שיוצאות מתוך כף יד).

ויקיפדיה
 
07 ז'אן פייר ז'נה
אמלי 
 

פנטזיה קומית-רומנטית מדהימה ביופי הוויזואלי שלה, על צעירה תמהונית שמחליטה להיות מעין פיית משאלות ולעזור לאנשים במצוקה. אמלי יודעת שתוך עריכת שינויים קלים בסביבה, היא יכולה לשנות את גורלם. אודרי טוטו בתפקיד פריצת הדרך שלה, הפכה לחביבת הקהל בין-לילה.
מעדניה
 
קומדיה שמתרחשת בעידן פוסט-אפוקליפטי. בעל בית רוצח אנשים ועושה מהם קציצות בשר לדייריו הלא-צמחוניים והמוזרים... הסרט המקורי והמשעשע ביותר שנעשה על קניבליזם. ז'אנה וקארו יצרו אחריו את "עיר הילדים האבודים" ואילו ז'אנה לבד גויס לביים את הפרק החותם של סאגת "הנוסע השמיני".
שנים של אירוסין

צרפת, 1917. מתילד, יתומה מעיירה קטנה שמחלת הפוליו הותירה אותה צולעת, שלחה למלחמה את ארוסה, צעיר חולמני. הלה נשפט בידי הקצונה הבכירה על בגידה במולדת והושלך לשטח ההפקר שבין החפירות הצרפתיות לגרמניות כבשר תותחים. המלחמה מסתיימת, מאנש לא חוזר, ומתילד יוצאת לברר מה עלה בגורלו. הייתכן כי שרד את המלחמה?
ז'נה נולד ברואן (Roanne) שבמחוז לואר בצרפת. בגיל 17 רכש מצלמת סרטים ראשונה, והחל יוצר סרטים קצרים בעודו לומד אנימציה. הוא חבר למרק קארו, מעצב ואמן ספרי קומיקס אשר שיתף עִמו פעולה לאורך זמן וחלק עימו את עבודת הבימוי. יחד עם יצרו סרטי הנפשה שזכו בפרסים. סרטם הראשון בהשתתפות שחקנים, "המוצב של היריות האחרונות" (בצרפתית: Le Bunker de la dernière rafale;‏ 1981), היה סרט קצר על חיילים בעולם עתידני אפל. ז'נה ביים גם פרסומות רבות וסרטי וידאו קליפ. סרטם הראשון באורך מלא של ז'נה וקארו היה "מעדניה" (Delicatessen;‏ 1991), קומדיה שחורה המתרחשת בעולם מוכה רעב שלאחר חורבן, שבו בניין דירות השוכן מעל מעדניה נשלט על ידי קצב ההורג בני אדם כדי להאכיל את דייריו. אחריו ביימו את "עיר הילדים האבודים" (La Cité des enfants perdus), סרט פנטזיה אפל ובעל מספר קווי עלילה, על מדען מטורף החוטף ילדים כדי לגנוב את חלומותיהם ולמנוע מהם להתבגר טרם זמנם. הצלחת סרטם זה הביאה להזמנתם לביים את הסרט הרביעי ב"סדרת הנוסע השמיני", "הנוסע השמיני: התחייה". בדומה לסרטים שביים אחריו, שמו של ז'נה בלבד מופיע כבמאי הסרט, אף שקארו תרם אף הוא בעיצוב האמנותי. אף שזכה לביקורות שליליות, סרט זה היה למכניס ביותר מבין סרטי הסדרה.

ויקיפדיה
 
08 אלן רנה
הירושימה אהובתי 
 

אי יכולת להינתק מזיכרונות מלחמת העולם השנייה פוגעת באהבתם של שחקנית צרפתייה ואדריכל יפני שנים רבות לאחר המלחמה. "הירושימה אהובתי", המבוסס על תסריט שכתבה הסופרת הידועה מרגריט דוראס, מתרחש ביפן של שנת 1957. בתקופה זו יפן עדיין כאבה את הפסדה במלחמת העולם השנייה ומהטלת הפצצה האטומית.
אשתקד במריינבד
 
שיטוט של אלן רנה במרחבי הזמן וזרם התודעה. הסרט חולל מהפיכה בתפישת הזמן הקולנועית. הסרט מערב חלומות של כמה אנשים, שנפגשים באתרים דומים ובזמנים שונים, כאשר הרצף הוא אסוציאטיבי לחלוטין. לאתר הנופש העתיק של מריאנבאד ולארכיטקטורה שלו יש תפקיד חשוב, כמעצבי החלל הנזיל של הסרט.
דוד שלי האמריקאי

אלן רנה מוכיח את כוחו בחידושים והמצאות במדיום ובנרטיב הקולנועי. כאן הוא מתבונן בחייהן של שלוש דמויות מהמעמד הבינוני ובאמצעותן בוחן את התיאוריות המדעיות של אנרי לאבורי שעוסק במדעי ההתנהגות (וגם משתתף בסרט). דרך עכברי המעבדה האנושיים העוברים במבוך של לחצים רנה יוצר מעין אופרת סבון שנונה ומשעשעת.
רנה משתמש בסרטיו בטכניקות שונות כדי לתור אחר הסובייקטיביות של הזיכרון בבואו להתמודד עם זוועות ואלימות בעבר. הוא סיים את העבודה על סרטו הירושימה אהובתי, המבוסס על ספרה של מרגרט דיראס, בשנת 1959. זוהי דרמה רומנטית אודות שחקנית צרפתיה צעירה המשחקת בסרט אנטי-מלחמתי המצולם בהריסות העיר הירושימה ובבנייתה מחדש. עד מהרה היא פוצחת בפרשיית אהבים הפכפכה עם ארכיטקט יפני. הרומן חושף את המתחים הפוליטיים והתרבותיים אשר רוחשים אפילו מתחת לחוויותיהם האישיות וזכרונותיהם. הסרט כלל שימוש פורץ דרך בטכניקה של פלאשבקים כדי לתור בזכרונותיה של השחקנית אודות מאהב גרמני שנהרג במלחמת העולם השנייה וההשפלה שעברה מצד משפחתה. סרט זה זכה להצלחה רבה וקיבע את מעמדו של רנה בהיסטוריה של הקולנוע הצרפתי.

ויקיפדיה
 
09 רוז'ה ואדים
ואלוהים ברא את האשה 
 

בריז'יט בארדו מתפוצצת על המסך מרוב אנרגיה וסקס-אפיל, בסרט שהקפיץ אותה למודעות בינלאומית כסמל המין בה"א הידיעה של שנות ה-50. בארדו מגלמת את דמותה של ז'ולייט, צעירה בת 18 שמסובבת לסאן טרופה את הראש, עושה צרות לבעלה (אחרי שהבריזה לאחיו) ולא מוכנה שיגידו לה מה לעשות!
ברברלה
 
בשנת 40 אלף לספירה משייטת לה ברברלה בחלל האינסופי, שמחה בחלקה ובסקסיותה . לפתע מגיע שדר מנשיא העולם: מדען צעיר בשם דוראן-דוראן מאיים על שלום היקום ועליה להחזיר את היקום לסדרו. ברברלה יוצאת למשימה ומשתדלת מאוד להיכנס לסיטואציות שיאלצו אותה להיפרד מעוד חלק לבוש.
יחסים מסוכנים

זוג נשוי נוהג לכבוש לבבות מחוץ לבית, לזרוק ואחר כך לצחוק על זה כספורט מסביב לשולחן בארוחת הערב. הכל טוב, יפה וזדוני, עד שהגבר מתאהב על אמת באישה חסודה. הסרט בכיכובם ז'אן מורו (ז'יל וג'ים) וז'ראר פיליפ (המעגל) נאסר להקרנה פומבית עם צאתו ועורר מהומות. פסקול ג'זי מאת תלוניוס מונק.
ואדים נולד כרוז'ה ולדימיר פלמיאניקוב (Roger Vladimir Plemiannikov) בפריז. אביו, איגור פלמיאניקוב, היה ממוצא ביילרוסי, היגר לצרפת דרך אוקראינה, נעשה אזרח צרפתי ושירת כסגן הקונסול של צרפת במצרים. ואדים שיחק בתיאטרון מגיל 16. הוא נעשה תסריטאי משנה לצד במאי הסרטים מרק אלגרו Marc Allégret בשנת 1947. ואדים היה ידוע ברומנים שלו עם שחקניות יפהפיות. הוא חי עם קתרין דנב, ממנה יש לו ילד, כריסטיאן ואדים, לפני שנישא לג'ין פונדה. הוא כתב על כך ספר שיצא לאור ב-1986 Bardot, Deneuve & Fonda. קנדי דרלינג, אשת חברה שהייתה קרובה לאנדי וורהול, כתבה על רומן לכאורה שהיה לה עם ואדים ביומנה My Face for the World to See. בנוסף לקריירת התיאטרון והקולנוע של ואדים, הוא גם כתב מספר ספרים, בכללם אוטוביוגרפיה D'une étoile à l'autre (מכוכב אחד למשנהו).

ויקיפדיה
 
10 לוק בסון
לאון 
 

לאון הוא רוצח שכיר מיומן המתגורר בבידוד בדירה ניו יורקית מוזנחת. בעל כורחו הוא הופך להיות למאמצה של בת השכנים בת ה12 שמשפחתה מחוסלת בידי שוטר מושחת ומטורף. רנו מעצב את דמות הרוצח המקצוען שחייו מאופינים במעין פיצול אישיות, משימות רצחניות המבוצעות במקצוענות עילאית מצד אחד וחיי שיגרה אפורים מאידך.
ניקיטה
 
ניקיטה וחבריה מכורים לסמים ופורצים לחנויות בשביל להשיג את הסם. בשוד האחרון הכל משתבש: כל חבריה נהרגים והיא נפצעת קשה ומוכנסת לכלא. במסגרת מבצע סודי של הממשלה, מבויימת התאבדותה של ניקיטה, והיא מגוייסת לשורותיה של יחידה ממשלתית למשימות מיוחדות.
הכחול הגדול

סיפור היריבות בין אלופי הצלילה החופשית ז'אק מאיול הצרפתי ואנצו מיורקה הסיציליאני. מאיול, ששימש יועץ טכני לבסון, נעתר להעניק את שמו לאחד מצמד הגיבורים. הסרט, שעוקב אחר יחסי החברות-יריבות בין הצוללנים מילדותם, צולם באתרים תת מימיים באירופה ודרום אמריקה.
בסון נולד בפריז, צרפת ובצעירותו הרבה בנסיעות ברחבי העולם עם הוריו, שהיו מדריכי צלילה, במקומות כאיטליה, יוגוסלביה ויוון. מקצועם של הוריו הביא להתעניינותו של בסון בביולוגיה ימית. בגיל עשר הוריו התגרשו. בשנת 1976, כאשר היה בן 17, עבר בסון תאונת צלילה שמנעה ממנו לשוב לפעילות זו. בתקופה זו החל בסון לעסוק במלאכת הכתיבה, ובאמתחתו היה רעיון ראשוני למה שנודע מאוחר יותר כסרטו "האלמנט החמישי". שנה לאחר מכן הוא חזר לעיר הולדתו, שם אימץ לעצמו את אהבת הקולנוע. בשנות ה-80 הקים חברת הפקה ("סרטי הזאב") ופגש את אריק סרה, שהפך להיות המוזיקאי של כל סרטיו. בשנת 1983 הפיקה החברה את "הקרב האחרון" - סרט מדע בדיוני שביים בסון וכבר אז השתתף בו השחקן שעתיד לעבוד עימו רבות, ז'אן רנו. הסרט זכה בפרסים רבים בפסטיבלים ברחבי העולם.

ויקיפדיה
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 כל הזכויות שמורות למפעיל האתר www.poems.co.il

צמיד מידע רפואי מוצרי פרסום מסגרות לתמונות הדפסה על כובעים | שרוכים מודפסים | הדפסה על חולצות