של רוברט י.  |  This is Kafa Style  |  כביש מספר ארבע  |  עשרת הגדולים  |  100 שירי אהבה  |  תרגומים  |  הורוסקופ שבועי  |  

התחברות לחברים


דף הבית >> עשרת הגדולים >> מוסיקה >> אלבומים >> 10 אלבומי שנות ה-60 ארה"ב זמרים
 
01 לאונרד כהן  השירים של לאונרד כהן
So Long, Marianne

Lyrics
בואי התקרבי לחלון יקירה קטנה שלי
הייתי רוצה לנסות לקרוא בכף ידך
ראיתי את עצמי סוג של בחור צועני
לפני שנתתי לך הביתה אותי להכניס
Suzanne

Lyrics
סוזאן לוקחת אותך לביתה ליד הנהר
היכן שאפשר לשמוע סירות מפליגות
כן אתה יכול לבלות את הלילה איתה
חצי מטורפת זה מה שאתה אוהב בה
Winter Lady

 
Lyrics
אשה נודדת חכי קצת עד לילה יעבור
אני לא מאהב שלך רק תחנה בדרך
הייתי חייל עם ילד שלג נלחם עבורך
עד הלילות הפכו קרים ויצאת לדרכך
Side 1

Suzanne
Master Song
Winter Lady
The Stranger Song
Sisters of Mercy
Side 2

So Long, Marianne
Hey, That's No Way to Say Goodbye
Stories of the Street
Teachers
One of Us Cannot Be Wrong
Songs of Leonard Cohen הוא אלבום הבכורה של המשורר הקנדי לאונרד כהן. לפני הכניסה לעולם המוזיקה, כהן הוציא שישה ספרים שזכו לשבחי הביקורות. ניתן להגדיר את סגנון האלבום כפולק. כהן אמר בריאיון שהיה לו ויכוח עם המפיק ג'ון סיימון על השיר "סוזאן" מפני שסיימון רצה להכניס לשיר נגינת פסנתר ותופים, ו"לא רציתי תופים באף שיר שלי". בחלק מהשירים כהן מלווה בכלי מיתר, הלהקה "קליידוסקופ" וקולות רקע של הזמרת ננסי פרידי. רוברט אלטמן השתמש בשלושה משירי האלבום לפסקול הסרט שלו "McCabe & Mrs. Miller".

ויקיפדיה
 
02 בוב דילן  ביקור חוזר בכביש 61
Like a Rolling Stone

Lyrics
פעם היית מתלבשת מעודנת כל כך
מעיפה סתם ברנשים הנכנסים לחייך
אנשים אמרו לך בייבי כדאי שתיזהרי
את עלולה ליפול ואת רק צחקת בקול
Ballad of a Thin Man

Lyrics
את נכנסת לחדר, את אוחזת עיפרון
את מביטה סביב ורואה איש עירום
את מנסה מאד ולא מצליחה להבין
מה כבר תגידי כשהבייתה תחזרי
Highway 61 Revisited

 
Lyrics
אלוהים אמר לאברהם הרוג לי ילד
אברהם ענה אתה בטח מותח אותי
אלוהים אמר לא ואברהם אמר מה
אלוהים אמר כדאי שתעשה ותשמע
Side 1

Like a Rolling Stone
Tombstone Blues
It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry
From a Buick
Ballad of a Thin Man
Side 2

Queen Jane Approximately
Highway 61 Revisited
Just Like Tom Thumb's Blues
Desolation Row

Highway 61 Revisited (בתרגום חופשי מאנגלית: ביקור חוזר בכביש מהיר מס' 61) הוא אלבומו השישי של הזמר, והמוזיקאי בוב דילן שהוקלט בשנת 1965 בקולומביה רקורדס. הוא נחשב לאחת מנקודות המפנה של דילן ממספר סיבות, כשהראשונה היא שהוא האלבום הראשון שהוקלט כולו עם להקת פולק רוק אחרי שניסה ליווי מוזיקלי זה בBringing it All Back Home. המעבר הזה לכלים חשמליים נחשב לאחד מ-50 האירועים המכוננים של הרוק על פי הרולינג סטון. האלבום הוא אחד מהאלבומים המחוספסים של דילן, בניגוד לאחרים באותה תקופה שהיו יותר הומוריסטים. דילן העיד על האלבום, שנחשב כיום לאחת מיצירות המופת שלו; "אני לא אצליח להקליט אלבום יותר טוב מהאחד הזה... הוא יותר מדי טוב. יש שם דברים שאני הייתי מקשיב להם."

ויקיפדיה
 
03 אלביס פרסלי  מאלביס בממפיס
In the Ghetto

Lyrics
שלג יורד בבוקר קר ואפור בשיקאגו
עוד ילד קטן ומסכן נולד פה בגטו
ואמא בוכה כי היא ממש לא צריכה
להאכיל עוד פה רעב עכשיו פה בגטו
Gentle on My Mind

Lyrics
הידיעה שהדלת שלך תמיד פתוחה
והדרך שלך משוחררת מכל מעצורים
גורמת לשמור על שק שינה מגולגל
אשר זרוק עכשיו מתחת לספה שלך
After Loving You

 
Lyrics
עכשיו אחרי אהבתי לך מה נשאר
הכל יהיה מהיום רק סתמי ומיותר
כל חיי אשווה כל אשה לאשה שאת
כי אני כבר לא אתאים לאף אחת
Side 1

Wearing That Loved On Look
Only the Strong Survive
Hold You in My Heart
Long Black Limousine
It Keeps Right On A-Hurting
I'm Moving On
Side 2

Power of My Love
Gentle on My Mind
After Loving You
True Love Travels on a Gravel Road
Any Day Now
In the Ghetto


במהלך שנות השישים אלביס מיעט להופיע וחלה נסיגה משמעותית במכירות תקליטיו ובביקוש להופעותיו. בשנת 1968 חזר אלביס להופיע באולמות מלאים, עם חומר חדש ועם הופעה חדשה שהשיבה אותו לחזית הבמה ואף הכתירה אותו ל"מלך הרוק". בשנת 1969 שב פרסלי לראש טבלת המצעדים עם להיטו הידוע "מחשבות חשדניות". באותה שנה הוציא אלביס את אלבומו: "מאלביס בממפיס", שהוקלט באולפן בו התחיל את דרכו המוזיקלית. אלבום זה, שהכיל להיטים רבים, השיב את אלביס למעמדו במצעדים, בהאזנות וטבלאות המכירות. לאחר תקופה זו חלה שוב דעיכה בקריירה המוזיקלית של אלביס, במהלכה התמכר לתרופות ולאכילה, דבר שהקשה על פעילותו הסדירה.

ויקיפדיה
 
04 ניל יאנג  כולם יודעים שזה שום מקום
Everybody Knows This
Is Nowhere

Lyrics
נדמה כולם פה שואלים את עצמם
איך זה בכלל לחיות בעיר הזאת
אני חי מיום ליום סתם בלי לחשוב
כי כולם יודעים שכאן זה שום מקום
Round & Round

Lyrics
אנו סובבים וסובבים בלי הפסקה
בכוח מנסים להפיל את החומות
זה יקרה בקרוב יש להחזיק מעמד
לשקם את הדמעות אשר זולגות
Running Dry

 
Lyrics
אנא עזור לי כי הבדידות אותי עוטפת
אני צריך נחמה ומבקש אוזן קשבת
אני מצטער על כל הדברים שעשיתי
אני מתבייש בכל השקרים שסיפרתי
Side 1

Cinnamon Girl
Everybody Knows This Is Nowhere
Round & Round
Down by the River
Side 2

The Losing End
Running Dry
Cowgirl in the Sand


אלבום הבכורה של יאנג, Neil Young, יצא בינואר 1969 וכלל שירים כמו “The Loner” ו-“The Last Trip To Tulsa". אלבום זה נחשב למתוחכם ביותר מבחינה הפקתית שהוציא יאנג עד היום. באותה שנה חבר יאנג להרכב Rockets, אותו פגש בלוס-אנג'לס ושכלל את הגיטריסט/זמר דני וויטן (שכתב את השיר "I Don’t Want To Talk About It", שהתפרסם בביצועם של רוד סטיוארט ו-Everything But the Girl) הבסיסט בילי טלבוט והמתופף רלף מולינה. תוך שבועיים בלבד הקליטו יאנג וה-Rockets (ששינו את שמם ללהקת Crazy Horse) את האלבום Everybody Knows this is Nowhere האלבום הגיע לזהב.

ויקיפדיה
 
05 ג'וני קאש  ג'וני בכלא פולסום
Folsom Prison Blues

Lyrics
שומע את הרכבת המגיעה לסיבוב
לא ראיתי את השמש חושב עידן
תקוע בכלא פולסום והזמן מזדחל
אך הרכבת ממשיכה עד סן אנטואן
Jackson

Lyrics
התחתנו בחום קיץ חם מפלפל חריף
דיברנו על ג'קסון מאז שהאש כבתה
אני נוסע לג'קסון, אני הולך להשתולל
נוסע לג'קסון לג'קסון אני מתגלגל
I Got Stripes

 
Lyrics
ביום שני זה היום שבו עצרו אותי
ביום שלישי בכלא כבר הייתי חולם
ביום רביעי כבר העלו אותי למשפט
ביום חמישי שופט החליט שאני אשם
Side 1

Folsom Prison Blues
Dark as a Dungeon
I Still Miss Someone
Cocaine Blues
25 Minutes to Go
Orange Blossom Special
The Long Black Veil
Side 2
Send a Picture of Mother
The Wall
Dirty Old Egg-Suckin' Dog
Flushed From The Bathroom of Your Heart
Jackson
Give My Love to Rose
I Got Stripes
Green, Green Grass of Home
Greystone Chapel
ג'וני קאש היה ידוע גם בשל חיבתו לאסירים, אף שמעולם לא ישב בכלא בעצמו. בסוף שנות השישים ערך מספר הופעות בבתי כלא ברחבי ארצות הברית. ההופעות מבית הכלא פולסום ומבית הכלא סן קווינטין הפיקו שניים מאלבומיו המפורסמים ביותר: Johnny Cash Live At Folsom Prison ב1968 ואת Johnny Cash Live at San Quentin ב1969. הגרסה החיה של שירו המפורסם Folsom Prison Blues מתוך בית הכלא שעליו נכתב הפך ללהיט, כמו גם הגרסה החיה ל־A Boy Named Sue מאלבום ההופעה החיה מבית הכלא סן קווינטין. בין השירים ניתן לשמוע את קאש מדבר ומקלל. הגרסאות החדשות שיצאו לאחרונה על גבי תקליטור הן לא מצונזרות, ולכן גם ארוכות יותר. באמצע שנות השישים פגש קאש את בוב דילן, הם נעשו חברים קרובים וגרו בשכנות בוודסטוק שבניו יורק. קאש היה נחוש להציג את דילן מחדש לקהל שלו. ג'וני קאש אפילו שר איתו באלבום הקאונטרי זוכה הגראמי של דילן Nashville Skyline.

ויקיפדיה
 
06 פרנק סינטרה  זרים בלילה
Strangers in the Night

Lyrics
שני זרים בלילה שמחליפים מבטים
שואלים עצמם בלילה מהם הסיכויים
לחלוק אהבה בלילה לפני בוקר יעלה
משהו בעינייך הזמין שזה פשוט יקרה
Summer Wind

Lyrics
רוח קיצית הופיעה היישר מן הים
לפרוע שיערך בזמן שנתת לי ידך
כל הקיץ שרנו שיר הלכנו על חוף
שני אוהבים ורוח קיץ עד בוא סוף
All or Nothing at All

 
Lyrics
זה חייב להיות תמיד הכל או כלום
חצי אהבה הרי לא תורמת לי מאום
אם אין מקום מושלם עבורי בליבך
אז אני מעדיף לקבל כלום מאהבתך
Side 1

Strangers in the Night
Summer Wind
All or Nothing at All
Call Me
You're Driving Me Crazy
Side 2

On a Clear Day
My Baby Just Cares for Me
Downtown
Yes Sir, That's My Baby
The Most Beautiful Girl in
   the World
האלבום, Strangers in the Night, סימן את חזרתו של סינטרה אל ראש מצעדי הפזמונים והמכירות וחיזק את הקמבק אותו החל לבצע באמצע שנות ה-60, סינטרה לא פרש באופן רשמי במהלך שנות ה-60 אך ההידרדרות במעמדו כזמר מוביל סימנה לרבים מהמבקרים את שקיעתו כזמר, אלבום זה ושני האלבומים שקדמו לו, September of My Years וA Man and His Music, סימנו שוב את עלייתו המטאורית ופנייתו אל קהל חדש שמילא את שורות מעריציו שהידלדלו במהלך תחילת שנות ה-60. על אף שטען כי סלד משיר הנושא של האלבום, הצליח סינטרה, להמציא עצמו כמעט מחדש בשיר זה, כאשר הוא השתמש במלוא עושרו של קולו המבוגר, ובכך ביסס עצמו ככוכב בר קיימא היכול להתקיים בתהפוכות שעברו על המוזיקה בשנים אלו. סינטרה פנה עתה לקהל מיינסטרים חדש מבלי לאבד את מקור הכוח שלו, מעריציו הוותיקים שהלכו איתו לאורך שנים רבות.

ויקיפדיה
 
07 ריי צ'ארלס צלילי קאונטרי מודרניים
I Can't Stop Loving You

Lyrics
כל שעות האושר אשר חווינו יחד
נוסכים בי עצבות למרות זמן שחלף
אומרים שהזמן מרפא לב שבור
אך הזמן נעצר מלכת מאז שנסעת
You Don't Know Me

Lyrics
את מושיטה לי יד ואומרת לי שלום
אין לי מילים עכשיו כי ליבי בחלום
כולם אומרים שאת מכירה אותי טוב
אבל בייבי אני לא באמת כזה שקוף
You Win Again

 
Lyrics
מה אני יכול לעשות את שוב מנצחת
כולם מרכלים בלי הפסקה עלינו בעיר
את עושה מה שבא לך בלי חשבון
את שוב מנצחת אין לי מה להסביר
Side 1

Bye, Bye Love
You Don't Know Me
Half as Much
I Love You So Much It Hurts
Just a Little Loving
Born to Lose
Side 2

Worried Mind
It Makes No Difference Now
You Win Again
Careless Love
I Can't Stop Loving You
Hey, Good Looking
בסוף שנות ה-50 עבר ריי צ'ארלס לחברת התקליטים ABC. החוזה החדש אפשר לו חופש אמנותי כמעט מוחלט, ושליטה טובה יותר במוסיקה שיצר. החופש הוציא מצ'ארלס את המיטב, והתבטא בפריחה מוסיקלית ובהנבה של להיטים כמו "Hit The Road Jack" ו- "Unchain My Heart", שגיבשו את מעמדו העולה ככוכב פופ בראשית שנות ה-60. ב-ABC החל צ'ארלס להתנסות בסוגי מוסיקה נוספים, שחרגו מצליל הנשמה איתו זוהה כל כך. אלבום הקאונטרי שהקליט ב-62' הביא לידי ביטוי את אותה אקלקטיות שאפיינה אותו לאורך כל הקריירה שלו. האלבום, Modern Sounds In Country & Western Music, תרם את "I Can't Stop Loving You" שהגיע גם הוא לצמרת המצעד האמריקאי.

ויקיפדיה
 
08 אוטיס רדינג אוטיס בלו
A Change Is Gonna Come

Lyrics
נולדתי ליד הנהר בעיירה קטנה שלי
וכמו הנהר זרמתי לי לבד כל ילדותי
אבל אלוהים אני חש את השינוי מגיע
אני מרגיש שהשינוי המיוחל עוד יגיע
Wonderful World

Lyrics
אני לא יודע הרבה על היסטוריה
אני לא יודע הרבה על ביולוגיה
לא קורא הרבה ספרות מדעית
לא זוכר הרבה משיעורי הצרפתית
Respect

 
Lyrics
מה שבא לך מותק את יכולה לקבל
ומה שאת צריכה מותק אני אספק
רק תני לי כבוד כשאני בא הביתה
שאני לא נמצא את יכולה להתפרק
Side 1

Ole Man Trouble
Respect
A Change Is Gonna Come
Down in the Valley
I've Been Loving You Too Long
Side 2

Shake
My Girl
Wonderful World
Rock Me Baby
Satisfaction
You Don't Miss Your Water
ב-1965 וב-1966 הוא הקליט שורה ארוכה של להיטי ענק, ביניהם “Respect” (שבוצע שנתיים אחר-כך על ידי אריתה פרנקלין והיה לאחד מלהיטיה הגדולים ביותר), “I Can’t Turn You Loose”, “Mr. Pitiful” ו-“I’ve Been Loving You Too Long”. להיטים אלה היוו את הדוגמא המייצגת ביותר ל"צליל של סטאקס" הייחודי ולסול הדרומי (בניגוד לסול הצפוני, המסחרי והמתקתק יותר, של חברת התקליטים "מוטאון"). השירה של רדינג בהם הייתה פרועה, מחוספסת ומשוחררת, אך יחד עם זאת מלאת ניואנסים, ווירטואוזית יותר מזו של זמרי הבלוז והרית'ם-אנד-בלוז שקדמו לו. גם עיבודי השירים שמרו על איזון בין עושר ומורכבות לבין חספוס אגרסיבי, שנבע מהשימוש הדומיננטי בכלי-נשיפה (בניגוד לכלי-המיתר שאפיינו את הצליל של "מוטאון").

ויקיפדיה
 
09 ניל דיאמונד נוגע בך, נוגעת בי
Sweet Caroline

Lyrics
איפה זה בדיוק התחיל אני לא זוכר
אבל אני רואה את זה צומח תמידי
האם היה זה אביב לפני שהפך לקיץ
האם האמנתי שאת תחיי לצידי
Everybody's Talking

Lyrics
אני רואה את כולם מדברים סביבי
אך אני לא שומע אף צליל מקולם
רק את ההדים המהדהדים של ראשי
הם בוהים בי ולא רואה את פרצופם
Holly Holy

 
Lyrics
הולי הקדושה אנא הקדישי לי חלום
היכן שאני היכן שאהיה, עוד היום
הולי הקדושה שואפת רק לנשמתך
בשדה תרוץ רגליה נעות לקראתך
Side 1

Everybody's Talking
Mr. Bojangles
Smokey Lady
Holly Holy
Sweet Caroline
Side 2

Both Sides Now
And the Singer Sings His Song
Ain't No Way
New York Boy
Until It's Time for You to Go
ניל דיאמונד נולד בברוקלין. בנעוריו הוא למד בבית ספר "לינקולן", וכשהיה 16, לאחר שקיבל מהוריו גיטרה משומשת, הוא כתב את שירו הראשון “Hear Them Bells”. לאחר סיום לימודיו בבית ספר התיכון הוא החל ללמוד באוניברסיטת NYU, אך פרש מלימודיו מספר חודשים לפני סיום התואר כדי להתפרנס מכתיבת שירים. דיאמונד פגש בשנת 64' את המפיק ג'ף בארי ואת אלי גריניץ', ובין השלושה התפתחה ידידות קרובה. בארי וגריניץ' קישרו בין דיאמונד לבין ברט ברנס מחברת ההקלטות "Bang Records", ודיאמונד החל להקליט שירים שהצליחו ביניהם "צ'רי צ'רי", "Solitary Man” ו-“Girl, You'll Be A Woman Soon”. לקראת סוף העשור הוא שינה את סגנונו המוסיקלי. כתוצאה מכך החליטו "Bang Records" לסיים את החוזה עימו, והוא החל להקליט בחברת ההקלטות "Universal".

ויקיפדיה
 
10 ג'יימס בראון
זה עולם של גברים
It's a Man's, Man's, Man's World

Lyrics
גבר יצר מכוניות כדי שנוכל לנסוע
גבר יצר רכבות למען מטענים נשנע
גבר יצר מנורה כדי להבריח חושך
גבר יצר ספינה כמו שתיבה יצר נח
I Don't Mind

Lyrics
לא אכפת לי בכלל מהאהבה שלך
לא אכפת לי שאת חושבת על אחר
לא אכפת לי כלל מגופך או נשמתך
לא אכפת לי שהתקררת אני הולך
Is It Yes or Is It No

 
Lyrics
תגידי האם אי פעם גרמת לי לבכות
תגידי האם גרמת לי שבא לי למות
האם חשבת כלל על הסבל שגרמת לי
האם תשובתך חיובית או שלילית היא
Side 1

The Scratch
It's a Man's, Man's, Man's World
Bewildered
Is It Yes or Is It No
Ain't That a Groove Part 1
The Bells
Side 2

Ain't That a Groove Part 2
Come Over Here
In the Wee, Wee Hours
I Don't Mind
Just You and Me, Darling
I Love You, Yes I Do
ניל המוסיקה של בראון היתה מיועדת ברובה לריקודים, ושלטו בה השפעות של ג'אז ומוסיקה לטינית. בין להיטיה היו השירים “I’ll Go Crazy”, "Night Train" ו- "Lost Someone". שמו של בראון, ושמן של הופעותיו יצאו לפניו. הוא נחשב כמופיע מרגש, כריזמטי ואנרגטי ביותר, וזכה לכינוי "מר דינמיט" (אם כי יש הטוענים שאת הכינויים שלו המציא בראון בעצמו). הוא היה מביים התקפי לב, נשכב, רץ, רוקד וקופץ על הבמה כפי שאף אומן לא עשה לפניו. בשנת 1963 הקליט בראון הופעה חיה במועדון אפולו שבהארלם, ובה תועדה האווירה המחשמלת של הופעותיו. למרות התנגדותה של חברת התקליטים, נמכר Live at the Apollo בלמעלה ממיליון עותקים, מספר חסר תקדים לאמן שחור באותה תקופה.

ויקיפדיה
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 כל הזכויות שמורות למפעיל האתר www.poems.co.il

צמיד מידע רפואי מוצרי פרסום מסגרות לתמונות הדפסה על כובעים | שרוכים מודפסים | הדפסה על חולצות